Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Motorn till strålkastaren höger fram har fått för sig att inte stanna i hemmaläge utan rakt upp, men den fungerar när man spolar.

Jag förstår att det är ett vanligt fel att motorerna lägger av. Kollat med några verklstäder och de tar mellan 2600-3100 kr för byte av motor (arb+material)

Vad är era erfarenheter, är det likasågott att byta torkarmotor, eller finns det något annat som gör at den inte stannar i hemmaläge?
av PJ
Går kanske bara att lossa på muttern till torkararmen och vrida den från det läge där den stannat till hemma läget och sedan se hur den upp för sig då
Användarvisningsbild
av Nexus
PJ skrev:Går kanske bara att lossa på muttern till torkararmen och vrida den från det läge där den stannat till hemma läget och sedan se hur den upp för sig då
Det gör ju att om motorn hoppar igång så går torkaren ner i stötfångaren sett. Du har ju övre och undre ändläge på motorn vilket ej kan ändras genom att enkelt flytta torkar armen.
Säg att motorn stannar i övre ändläget som han beskriver, flyttar man då armen till nedre läget så går ju torkaren helt fel på tillbakavägen om den får för sig att fungera igen. :wink:
av PJ
grammse skrev:
PJ skrev:Går kanske bara att lossa på muttern till torkararmen och vrida den från det läge där den stannat till hemma läget och sedan se hur den upp för sig då
Det gör ju att om motorn hoppar igång så går torkaren ner i stötfångaren sett. Du har ju övre och undre ändläge på motorn vilket ej kan ändras genom att enkelt flytta torkar armen.
Säg att motorn stannar i övre ändläget som han beskriver, flyttar man då armen till nedre läget så går ju torkaren helt fel på tillbakavägen om den får för sig att fungera igen. :wink:
Du har säkert rätt i det du säger, men om du läser vad 780xlt har skrivet så ser du att motorn fungerar men stannar inte i rätt läge :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
PJ skrev:
grammse skrev:
Du har säkert rätt i det du säger, men om du läser vad 780xlt har skrivet så ser du att motorn fungerar men stannar inte i rätt läge :wink:
Men som han beskriver så går motorn normalt Sveper över lycktan men stannar i övre läget . Flyttar han då armen till liggande läge så kommer torkaren gå ner i stötisen som jag beskriver. Har samma fel på min V70 att den stannar i övre läget ibland och får tvinga tillbaka den. ska byta motorn men koppla ur sladden tills vidare.
av PJ
Nä det är klart att om torkaren sveper över lyset som den ska så funkar det ju inte att flytta armen. Min första tanke var att armen på något vis hade hamnat i fel läge på axeln, men så enkelt var det inte :(
av Robert63
grammse skrev:
PJ skrev:
grammse skrev: Det gör ju att om motorn hoppar igång så går torkaren ner i stötfångaren sett. Du har ju övre och undre ändläge på motorn vilket ej kan ändras genom att enkelt flytta torkar armen.
Men som han beskriver så går motorn normalt Sveper över lycktan men stannar i övre läget . Flyttar han då armen till liggande läge så kommer torkaren gå ner i stötisen som jag beskriver. Har samma fel på min V70 att den stannar i övre läget ibland och får tvinga tillbaka den. ska byta motorn men koppla ur sladden tills vidare.
Hur kommer man åt sladden på en V40, någon som vet?
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]