Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo v40 1.8-01 8600 mil som vi köpte förra sommaren. Efter en tids körning, började bilen att hacka när vi körde den. Det fanns inget klart mönster, utan hackningen kom och gick. Vi lämnade in bilen på sevice, (inte till märkesverksad), och fick b.la. nytt luftfilter. Så gick bilen utan problem fram till i våras då motorlampan plötsligt började lysa när jag skulle köra iväg med bilen. Vi lämnade in bilen på samma verkstad som jag nämnde ovanför. Killen där felsökte och fick upp ett felmedd. om att det var fel på lambdasonderna. Först böt han den ena, släckte lampan och tomgångskörde bilen länge och allt såg bra ut. Men när jag hämtade bilen, började lampan lysa på nytt, så verkstaden böt också den andra lambdasonden. Men motorlampan började återigen att lysa när jag körde iväg med bilen. Verkstaden reckommenderade mig att ta kontakt med en Volvoverkstad, då han inte fick upp några andra felmeddelanden än lambdasonderna och inte ville byta dyra delar som kanske ändå inte skulle ge något resultat . (Alla andra värden på motorn såg normala ut.) På volvoverkstaden fick de dock inte upp några andra felmeddelanden än "permanent fel" och visste då inte vad som var felet. (Det var ingent fel på lambdasonderna eller tillkopplingarna). Så nu lyser motorlampan och i tillägg har bilen börjat "hacka" igen. Den hackat inte kontinuerligt utan några få gånger, och sedan går den som den ska. Har någon annan varit ute för samma problem? Att få en tid på en verkstad innan semestern är ju helt omöjligt.
av Rills
bensinfiltret eftersom felet kommer "då och då". hade problem med det på en mitsubishi... och vad som hände var att "slammet" i tanken rördes upp efter en tids körning. kan vara så ila att du måste byta tanken också, men kolla filtrert först, det är billigast =)
av Robert63
Rills skrev:bensinfiltret eftersom felet kommer "då och då". hade problem med det på en mitsubishi... och vad som hände var att "slammet" i tanken rördes upp efter en tids körning. kan vara så ila att du måste byta tanken också, men kolla filtrert först, det är billigast =)
Var sitter filtret?
Användarvisningsbild
av #27
Robert63 skrev:Var sitter filtret?
Framför vänster bakhjul under en plastkåpa..
av mikaelbjohansson
Rills skrev:bensinfiltret eftersom felet kommer "då och då". hade problem med det på en mitsubishi... och vad som hände var att "slammet" i tanken rördes upp efter en tids körning. kan vara så ila att du måste byta tanken också, men kolla filtrert först, det är billigast =)
Ok, tack för tipset. Ska se på detta. /Mikael
av Rills
Lycka till!
av garagenisse
Hej!

Jag har exakt samma problem som du beskriver, har varit så till och från i över ett år. Bilen hackar och ibland tänds motorlampan. De senaste dagarna har det ballat ur helt och bilen dör ibland. Idag tändes även antisladd lampan men sen helt plötsligt går den fint i långa perioder.

Jag är nyfiken på om du fick ordning på din?

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av kåke
Hej
Har ni fått i årdning på era hackande bilar.
Jag hade samma problem på min V70 GLT-99.
Hade den på rejmes ,de bytte en spridare och felsökte lite utan att hitta felet.
Det hela kostade 3600 kr hutlöst att få betala så mycket för in ingenting,jo jag fick en ny spridare.

Jag fortsatte att leta själv,provade både det ena och det andra.
Av en slump så tittade jag ner i huvudsäkringsdosan i motorrummet
"på v70 är den lite päronformad" då fick jag se att kabelskon på + polen var oxiderad.
Drog då en ny kabel 2,5mm2 kabel mellan batteriet och huvudsäkringsdosan,dröm om min förvåning bilen gick perfekt

Gjorde sedan en helt ny kabel på 16mm2 med riktiga kabelskor på och satte dit den
Hela felet är som bortblåst,Lamdan lyser ej ,motorm hckar inte heller

MVH L-Å

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60

Klockrent. Exakt samma felbeskrivning som mitt pr[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]