av mikaelbjohansson - lör 09 jun 2007, 21:58
- lör 09 jun 2007, 21:58
Jag har en Volvo v40 1.8-01 8600 mil som vi köpte förra sommaren. Efter en tids körning, började bilen att hacka när vi körde den. Det fanns inget klart mönster, utan hackningen kom och gick. Vi lämnade in bilen på sevice, (inte till märkesverksad), och fick b.la. nytt luftfilter. Så gick bilen utan problem fram till i våras då motorlampan plötsligt började lysa när jag skulle köra iväg med bilen. Vi lämnade in bilen på samma verkstad som jag nämnde ovanför. Killen där felsökte och fick upp ett felmedd. om att det var fel på lambdasonderna. Först böt han den ena, släckte lampan och tomgångskörde bilen länge och allt såg bra ut. Men när jag hämtade bilen, började lampan lysa på nytt, så verkstaden böt också den andra lambdasonden. Men motorlampan började återigen att lysa när jag körde iväg med bilen. Verkstaden reckommenderade mig att ta kontakt med en Volvoverkstad, då han inte fick upp några andra felmeddelanden än lambdasonderna och inte ville byta dyra delar som kanske ändå inte skulle ge något resultat . (Alla andra värden på motorn såg normala ut.) På volvoverkstaden fick de dock inte upp några andra felmeddelanden än "permanent fel" och visste då inte vad som var felet. (Det var ingent fel på lambdasonderna eller tillkopplingarna). Så nu lyser motorlampan och i tillägg har bilen börjat "hacka" igen. Den hackat inte kontinuerligt utan några få gånger, och sedan går den som den ska. Har någon annan varit ute för samma problem? Att få en tid på en verkstad innan semestern är ju helt omöjligt.
Mikael