Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1261946
Men oavsett. Ska man byta vätska är det bra att se till att det är tomt först så får man dels ur gammal skit dels slipper man fundera över om man blandar olika sorter eller inte.
av Rådlös
#1261960
Så här är det: Förr bytte man enligt boken, kylarvätska vart annat år. Det gör man inte längre. Jag har frågat Volvocars och dom säger så här ungefär. Det finns kontrollpunkter i serviceschemat. Men det finns inga bytesintervaller. Däremot kollar dom lägsta antifryspunkten och om vätskan är ren och klar. Färg kan den ha, men får inte ha partiklar eller grumlighet. Då skall den bytas. Och i förekommande fall genomspolas. Så i princip kan kylarvätskan bli hur gammal som helst om bilen i övrigt är välskött och vårdad.
Varför skulle man förr i världen byta vart annat år? Jo, glykolen innehåller ett korrosionsskydd (rostskydd). Det tog slut efter ungefär två år och man förordade både från biltillverkare och glykoltillverkare att byta då. Glykol i sig själv åldras inte. Nu är det emellertid så här att vatten som hålls i ett slutet kärl en längre tid förlorar sitt aggresiva syre. Stål rostar inte alls så mycket i "gammalt" stillastående vatten. Jämför med vattnet i våra värmeelement, det har funnits i elementen sedan huset byggdes, kanske på 60-talet? Elementen i hus rostar vanligtvis inte. Och elemetvatten i hus innehåller inget rostskydd. Detta beror på att det aggresiva syret har försvunnit. Samma sak med bilar. Det gamla korrosionsskyddet sitter kvar på motorns insida, men det är inte aktivt längre. Men det gör inget för vattnet har förlorat sitt aggresiva syre. Därför byter man inte kylarvätska om inte något särskilt behov har uppstått. Det kan det ju göra om man av någon här okänd anledning, har fyllt på mera vatten (med friskt syre) ett antal gånger. Och i förlängningen av detta, allt försäljningstrix om Super Extra Värsting Doubble Longlife Miracle 5-Star Glykol har ju därmed fallit. Vanlig "standardglykol" är lika bra.

Och så kommer vi till den andra delfrågan som har ventilerats i meterlånga trådar här på forumet. Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter! Dom kan ha vilken färg som helst. Det går t.o.m att köpa färglös glykol, som är glykolens naturliga färg. Färgen tillsätts av fabrikanten för att ingen skall tro att det är dricksvatten. Glykol är mycket giftigt! en deciliter anses ge en säker hädanfärd för en (tidigare) frisk, stark vuxen man.
Alltså: Glykol kan ha vilken färg som helst och det säger inget om vilken glykolsort det handlar om. Det finns två sorters glykol, etylenglykol, som är den absolut vanligaste och relativt billigaste. Men supergiftigaste. Sedan finns det propylenglykol. Den anses miljövänligare, men är ingen hälsodryck, dyrare och tämligen ovanlig. Båda dom här glykolsorterna kan ha vilken färg som helst. Även samma färg på båda sorterna. Det är texten på flaskan/dunken som gäller och färgen saknar betydelse. Ren glykol är färglös. Och färgämnet har ingen aktiv del i glykolen. Den bara finns där som en tillsats.
Man skall inte blanda dom här två glykolsorterna, etylenglykol och propylenglykol. Då blir det en brun sörja av det och kan närmast liknas vid rostslam. Det har även rapporterats om att det kan bildas slamklumpar i kylarvätskan som kan sätta igen kylkanaler. Men en klen tröst om man har råkat blanda dom här två, det fungerar fortfarande som fryskydd. Men man bör ju snarast spola rent sitt kylsystem och fylla upp med rätt sorts kylarvätska. Och som sagt, etylenglykol är den överlägset vanligaste sorten och den fungerar utmärkt så länge den får stanna kvar i kylsystemet.

I dessa dagar med tropikvärme här i Nordpolens land, finns det kanske några som har luftvärmepumpar och villa-AC-aggregat. Det kommer en massa vatten ur dessa anläggningar. Det är renat vatten, nästan som destillerat och det finns många som samlar det i rena dunkar och använder till kylarvätska (tillsammans med glykol). Det har en lägre halt av aggresivt syre och är därför lämpligt. Dock tror jag inte att det är så rent att man kan hälla det i bly/syrabatterier om det skulle behövas någonstans.

Alltså: Strunta i vilken färg glykolen har. Du har med största sannolikhet redan etylenglykol. Om det inte är förorenat eller grumligt, samt att det håller en godtagbar lägsta antifryspunkt, så rör inget. Det fungerar som det skall. Antifryspunkten går att mäta med ett instrument om man vill det. Och gå inte på försäljningstrick med fantasifulla flashiga namn. Vanlig etylenglykol fungerar lika bra som något annat.

Ett tillägg som jag glömde skriva i går: Jag skrev om att det är direkt olämpligt att blanda dom två glykolsorterna etylenglykol och propylenglykol. Och om det har inträffat bör man snarast tömma ur och spola igenom samt hälla i rätt sorts glykol. I det läget att dom båda glykolerna är blandade (av misstag) kan man inte med något instrument mäta den lägsta antifryspunkten. Kanske bra att känna till?
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1261979
Rådlös skrev: lör 28 jul 2018, 13:35 Så här är det: Förr bytte man enligt boken, kylarvätska vart annat år. Det gör man inte längre. Jag har frågat Volvocars och dom säger så här ungefär. Det finns kontrollpunkter i serviceschemat. Men det finns inga bytesintervaller. Däremot kollar dom lägsta antifryspunkten och om vätskan är ren och klar. Färg kan den ha, men får inte ha partiklar eller grumlighet. Då skall den bytas. Och i förekommande fall genomspolas. Så i princip kan kylarvätskan bli hur gammal som helst om bilen i övrigt är välskött och vårdad.
Varför skulle man förr i världen byta vart annat år? Jo, glykolen innehåller ett korrosionsskydd (rostskydd). Det tog slut efter ungefär två år och man förordade både från biltillverkare och glykoltillverkare att byta då. Glykol i sig själv åldras inte. Nu är det emellertid så här att vatten som hålls i ett slutet kärl en längre tid förlorar sitt aggresiva syre. Stål rostar inte alls så mycket i "gammalt" stillastående vatten. Jämför med vattnet i våra värmeelement, det har funnits i elementen sedan huset byggdes, kanske på 60-talet? Elementen i hus rostar vanligtvis inte. Och elemetvatten i hus innehåller inget rostskydd. Detta beror på att det aggresiva syret har försvunnit. Samma sak med bilar. Det gamla korrosionsskyddet sitter kvar på motorns insida, men det är inte aktivt längre. Men det gör inget för vattnet har förlorat sitt aggresiva syre. Därför byter man inte kylarvätska om inte något särskilt behov har uppstått. Det kan det ju göra om man av någon här okänd anledning, har fyllt på mera vatten (med friskt syre) ett antal gånger. Och i förlängningen av detta, allt försäljningstrix om Super Extra Värsting Doubble Longlife Miracle 5-Star Glykol har ju därmed fallit. Vanlig "standradglykol" är lika bra.

Och så kommer vi till den andra delfrågan som har ventilerats i meterlånga trådar här på forumet. Det finns ingen gällande färgkod för glykolsorter! Dom kan ha vilken färg som helst. Det går t.o.m att köpa färglös glykol, som är glykolens naturliga färg. Färgen tillsätts av fabrikanten för att ingen skall tro att det är dricksvatten. Glykol är mycket giftigt! en deciliter anses ge en säker hädanfärd för en (tidigare) frisk, stark vuxen man.
Alltså: Glykol kan ha vilken färg som helst och det säger inget om vilken glykolsort det handlar om. Det finns två sorters glykol, etylenglykol, som är den absolut vanligaste och relativt billigaste. Men supergiftigaste. Sedan finns det propylenglykol. Den anses miljövänligare, men är ingen hälsodryck, dyrare och tämligen ovanlig. Båda dom här glykolsorterna kan ha vilken färg som helst. Även samma färg på båda sorterna. Det är texten på flaskan/dunken som gäller och färgen saknar betydelse. Ren glykol är färglös. Och färgämnet har ingen aktiv del i glykolen. Den bara finns där som en tillsats.
Man skall inte blanda dom här två glykolsorterna, etylenglykol och propylenglykol. Då blir det en brun sörja av det och kan närmast liknas vid rostslam. Det har även rapporterats om att det kan bildas slamklumpar i kylarvätskan som kan sätta igen kylkanaler. Men en klen tröst om man har råkat blanda dom här två, det fungerar fortfarande som fryskydd. Men man bör ju snarast spola rent sitt kylsystem och fylla upp med rätt sorts kylarvätska. Och som sagt, etylenglykol är den överlägset vanligaste sorten och den fungerar utmärkt så länge den får stanna kvar i kylsystemet.

I dessa dagar med tropikvärme här i Nordpolens land, finns det kanske några som har luftvärmepumpar och villa-AC-aggregat. Det kommer en massa vatten ur dessa anläggningar. Det är renat vatten, nästan som destillerat och det finns många som samlar det i rena dunkar och använder till kylarvätska (tillsammans med glykol). Det har en lägre halt av aggresivt syre och är därför lämpligt. Dock tror jag inte att det är så rent att man kan hälla det i bly/syrabatterier om det skulle behövas någonstans.

Alltså: Strunta i vilken färg glykolen har. Du har med största sannolikhet redan etylenglykol. Om det inte är förorenat eller grumligt, samt att det håller en godtagbar lägsta antifryspunkt, så rör inget. Det fungerar som det skall. Antifryspunkten går att mäta med ett instrument om man vill det. Och gå inte på försäljningstrick med fantasifulla flashiga namn. Vanlig etylenglykol fungerar lika bra som något annat.
Jo lite grumlig är vätskan så hoppas att det räcker med att bara spola ur systemet med vattenslangen och sedan fylla på ny etylenglykol, vill helst slippa köra i kylarrengöring och annat jox för är lite skeptisk till vad det kan lösa upp??
Har läst någonstans att vissa använt diskmaskinstvättmedel å det låter rätt häftigt,,hällde i det i en gammal aluminiumkastrull som var skitig och lät stå en halv dag och den var riktigt sönderfrätt inuti efter det, aluminium verkar vara rätt känsligt.
av Rådlös
#1262000
Ja, aluminium är mer känsligt än gjutjärn. Gjutjärn tål mycket mera. Till aluminiummotorer bör man kunna ta kylarrens om det framgår på flaskan att det passar till aluminiummotorer. Står det inget om det, så välj en annan sort där det verkligen framgår klart och tydligt. Men oavsett vad man väljer bör man skölja ordentligt efteråt. Och vänta inte med glykolblandningen. Det är ju där som korrosionsskyddet finns. Även om det är 30°C nu på sommaren måste det vara glykol i kylarvätskan.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1262064
Tackar för alla svar och synpunkter :-)
Blir till att inhandla en 4 liters dunk Pro Master standard eller premium på måndag, dom är ju rätt billiga 159 resp 259kr för fyra liter på Mekonomen
S40 1.8f ac problem

Hade beställt helt fel del, motorkylare ist&a[…]

Ja GTX kommer bara med svart inredning och rö[…]

I slutet av månaden ska den in på fels[…]

Enda gången det märks någon skill[…]