Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hvtemp
Verkar fler än jag som har detta problem.

Det luktar sur mjölk ur luftutsläppet, speciellt då den är nystartad.
Då bilen var ny så kunde man märka att det ran vatten från bilen, dvs kondensvatten. Nu har jag aldrig märkt av något sådant.
Kanske är det stopp i dräneringen.

Jag drog loss slangen och kopplade på en bit vattenslang och blåste.....det verkade inte vara stopp.
I julas -06 bytte jag filter + sprutade in CRC AIRCO CLEANER i urtaget för filtret och överallt där jag kom åt. Jag provade dock inte att föra in slangen via dräneringsutsläppet (Pos 009) då jag inte visste var det satt då.

FRÅGOR TILL ER ÖVRIGA volvo ägare:

1. Skall man lämna in bilen för 800:- och låta dom göra det eller skall man prova en ny kur AIRCO CLEANER och denna gång försöka gå in via dränneringsutsläppet. Jag tror ac firmor gör så.

2. Se spängskiss där jag markerat med en pil. Vad är detta? Dräneringen verkar kopplad till detta. Är det någon sort backventil eller..........
Förslag?
Senast redigerad av 2 hvtemp, redigerad totalt 0 gång.
av unox
Tjena
Jag bytte mitt filter i höstas efter jag fått in en massa löv och skit där. Nu i sommar så började den lukta illa när man nyss startat bilen. Jag tror det hade att göra med att jag kört många korta sträckor i stekhett väder. Senare så for jag en 10mila sväng med bilen och efter det så försvan lukten. Min teori är att vid korta körsträckor i hett väder så hinner inte filtret torka ur utan det blir blött och sedan står det och jäser i värmen. Kör man långt så hinner det torka ur och inga bakterier frodas. Men somsagt det är min lekmanna teori.

Jag skulle inte lämna in bilen till volvo för att fixa det. Köp ett nytt filter bytt och se om det blir bättre.
av hvtemp
Uppdatering:

Provade att ställa in ECC så att utsläppet bara sker igenom dom övre reglerbara utsläppen. Sedan stängde jag dom helt. Drog på max på fläkten. Om jag nu håller handen under dräneringsslangen så kan jag känna hur det blåser ganska rejält samt att jag fick vatten på handen. Detta måste betyda att den inte är igensatt.

Detta kan faktisk vara ett bra sätt att driva ut ev. vatten. Skapar övertryck i aggregatet och trycker ut genom dräneringsröret.

Filtret har jag "provluktat" och det är inte den som stinker.

Slutsats: Det måste vara förångaren eller dyligt som luktar.
Åtgärd: Jag skall prova själv att gå in via utsläppet med CRC cleaner och spruta in skummet och se vad som händer.

Funkar inte detta så får jag väl låta ac firma fixa det.
av flopp
jag har märkt idag att det kommer vatten(kondens?) där filter sitter, nummer 18 på sprängskissen, ner på mattan. Ska man kolla dräneringen så att det fungerar eller är det något som är fel?

Jag tog ut filtret som är nytt, det var gråt på ena sidan och vit på andra. Filtret är bara 1 månad gammalt, kan det bli grått så snabbt.
av hvtemp
Hej Flopp.

Har ej märk av någon fukt på denna sida av AC´n. Listen som håller fast filtret och dess packning är torra.

Du kanske har stopp i dräneringen?

Jag köpte mig CRC cleaner och matade in hela slangen via dräneringsutsläppet från motorrummet. Drog bort den korta 90 graders slangen först. CRC slangen ca 1/2m slingrades sig in och jag tömde hela burkens innehåll. Det blir som ett raklödder som expanderar och fyller alla tomrum.

Fakta:
-Det är ej stopp i dräneringen då jag verifierat detta med crc slangen.
-Det luktar ej unket längre. CRC verkar ha haft ihjäl de organismer som luktat. Luktar friskt med inslag av citrus. Klart bättre!

Man kanske får upprepa detta varje år?

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]