Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

S40 2.0 -1997
Import: Ja
I trafik första gången i utlandet: X
I trafik första gången i Sverige: 1997-08-26
Fordonsstatus: I trafik (1998-06-02)

Hej!
Morsans S40 har varit inlämnad på bilia sen Jan -07 pga att den inte startar.
Nu säger Bilia efter 6 mån att dom inte klarar av att reparera bilen.
Hon ska begära dokument på vad dom har gjort för felsökning (vilket jag kommer att posta här när jag vet)

Vet någon om just den här årsmodellen lider av några kända fel?
Känns lite dumt att skrota en S40 som rullat 6000 mil och är i bra skick förutom det här problemet.
Om en auktoriserad Volvo verkstad inte klarar av problemet (lite märkligt), vem ska man vända sig till då?

Mvh Mega
Användarvisningsbild
av vetten
Det känns ju helt sjukt att inte en auktoriserad volvoverkstad inte "klarar av att laga" bilen det känns ju mera som om dom inte vill. Hoppas verkligen inte att din morsa har betalt dom en massa pengar för nåt som dom uppenbart inte har gjort, se till att få ut dom begärda dokumenten så snart som möjligt och som du skrev lägg upp det här på forumet för att det inte skulle gå att laga en bil som vägrar att starta och som dessutom bara gått 6000 mil är ju löjligt. Det finns säkert massor av hjälp här på forumet att få eftersom det ju finns massor av sammlad kunskap här både bland oss vanliga bilägare och alla mekar som ju hänger här och bara vill hjälpa till att lösa problemen. Du kan säkert få tips om både felsökning och någon bra verkstad i din närhet som kan klara av det inte bilia kan. Sen om hon betalt en massa pengar till bilia för att dom inte klarat av felet så tycker jag att hon ska vända sej till allmänna reklamationsnämnden och varför inte göra en "Sverker" och skriva till plus.

vetten
av Knalle B
ajdå...
jag som haft min inne i 1,5 v för en startspärr som inte vill "släppa" (se annan tråd)...
Nu har dom snart bytt alla elektronikboxar och bil f-n går ej..
Användarvisningsbild
av vetten
Verkar som om dom behöver en utbildning i bilelektronik (S)

vetten
Användarvisningsbild
av ER
Byt verkstad till en ickebilia för historier om bilia verkar aldrig ta slut.
Användarvisningsbild
av Jensen
Varför skulle dom inte vilja laga bilen åt din mor?????
Självklart så vill man kunna laga alla kunders bilar, man får ju faktiskt betalt för det.
Att det sen skrivs att Bilia förekommer på ganska många inlägg innebär inte att kompetensen inte finns, utan det beror ju faktiskt på att man finns på ganska många ställen i Sverige.
Att en verkstad inte kan laga ett specifikt fel är ingenting som är unikt, dom flesta större verkstäderna går på nitar då och då.
Förstår att det känns frustrerande då man lämnar in bilen till "proffsen" och ändå inte får bilen fixad.
Användarvisningsbild
av elmuppo
Vart i landet finns bilen?
av Knalle B
Nu har jag hämtat ut min bil..... (se annan tråd "startspärr som ej vill släppa")
16400 :- kronor fattigare...... :lol:
av Mega
Hej igen!

Morsan ringde Vovlo TK.
Där fick hon numret till en ansvarig.
Hon förklarade läget för personen som i sin tur höll på att tappa hakan.
Han kunde inte tro att Bilia ville avsäga sig ansvaret att fullfölja påbörjad reparation.

Ansvarig ringer upp Bilia och förklarar för dem att bilen skall lagas omgående.
Bilia ringer upp Morsan och gnäller lite men medelar även att numera kommer 2 pers. jobba dygnet runt med bilen tills den är fixad.
Kostnaden återkommer jag med när jag har mer info. Det jag vet i dagsläget är att 1800:- har hon pyntat för felsökning och det beloppet kommer stå fast tills dom vet exakt vad som behöver åtgärdas tills bilen rullar igen.

Bilen står i Göteborg, Nordstan.

Mvh...
Användarvisningsbild
av elmuppo
Mega skrev:Hej igen!

Morsan ringde Vovlo TK.
Där fick hon numret till en ansvarig.
Hon förklarade läget för personen som i sin tur höll på att tappa hakan.
Han kunde inte tro att Bilia ville avsäga sig ansvaret att fullfölja påbörjad reparation.

Ansvarig ringer upp Bilia och förklarar för dem att bilen skall lagas omgående.
Bilia ringer upp Morsan och gnäller lite men medelar även att numera kommer 2 pers. jobba dygnet runt med bilen tills den är fixad.
Kostnaden återkommer jag med när jag har mer info. Det jag vet i dagsläget är att 1800:- har hon pyntat för felsökning och det beloppet kommer stå fast tills dom vet exakt vad som behöver åtgärdas tills bilen rullar igen.

Bilen står i Göteborg, Nordstan.

Mvh...
Ok. isfl kan man ju alltid kräva att Tex CMS eller landvetterbiltjänst tar över jobbet då bägge de verkstäderna är bäst på volvo.

och de har inte Bilia inställning.

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]