Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av imbranato
Hej till er
Först vill jag tacka alla er som hjälpte mig sist med mina problem så att bilen rullar fortfarande. Stor tack.
Nu till problemet, för ett tag sen började bilen en v40 från 97 med 14500 mil låta som traktor vid körning, jag visste att det får jag inte bara gissa så jag körde direkt till en verkstad (mindre verkstad med massa Habibi om ni förstår) de var säker att katalysator var slut, eftersom den var lite dyrt så tog vi en begagnad för 3 pap, när de gjorde jobbet efter en halvtimme började den lambdasonden lampa att lysa, ringde de och körde tillbaka, de slocknade felet men var osäkra på att den skulle försvinna totalt. Och det lyste igen efter några minuter, då körde jag tillbaka och de utan att se den igen vill chansa på att byta lambdasonden fram för att börja med och bak om det inte hjälper, totalt andra 3 pap, frågan är kan jag byta själv den med en biltema grej mycket billigare, men varför händer detta precis vid katalysatorn byte? Är katalysatorn paj också? Har lambdasonden gått sönder vid katalysatorn byte? Hur går det vid besiktningen? Ska jag be dem att fixa min bil? Det var de som skapade problemet med den begagnade katalysatorn tycker jag fast jag som inte ville betala en ny. Era svar uppskattas från hjärtat.
P.s. När jag lämnat bilen i garaget märkte att en positions lampa den inne i strålkastaren lyste själv fast bilen var parkerat och strömlöst, kunde inte göra något så kopplade bort lampan, vad gör man då?
Användarvisningsbild
av andersbe
imbranato skrev:Hej till er
Först vill jag tacka alla er som hjälpte mig sist med mina problem så att bilen rullar fortfarande. Stor tack.
Nu till problemet, för ett tag sen började bilen en v40 från 97 med 14500 mil låta som traktor vid körning, jag visste att det får jag inte bara gissa så jag körde direkt till en verkstad (mindre verkstad med massa Habibi om ni förstår) de var säker att katalysator var slut, eftersom den var lite dyrt så tog vi en begagnad för 3 pap, när de gjorde jobbet efter en halvtimme började den lambdasonden lampa att lysa, ringde de och körde tillbaka, de slocknade felet men var osäkra på att den skulle försvinna totalt. Och det lyste igen efter några minuter, då körde jag tillbaka och de utan att se den igen vill chansa på att byta lambdasonden fram för att börja med och bak om det inte hjälper, totalt andra 3 pap, frågan är kan jag byta själv den med en biltema grej mycket billigare, men varför händer detta precis vid katalysatorn byte? Är katalysatorn paj också? Har lambdasonden gått sönder vid katalysatorn byte? Hur går det vid besiktningen? Ska jag be dem att fixa min bil? Det var de som skapade problemet med den begagnade katalysatorn tycker jag fast jag som inte ville betala en ny. Era svar uppskattas från hjärtat.
P.s. När jag lämnat bilen i garaget märkte att en positions lampa den inne i strålkastaren lyste själv fast bilen var parkerat och strömlöst, kunde inte göra något så kopplade bort lampan, vad gör man då?
Lyste inte motorlampan när du lämna in bilen så ligger ansvaret hos verkstaden att fixa utan kostnad, monterings fel eller en annan lambda!!!
av imbranato
Menar du att möjligen de skadade lambdasonden vid byte av katalysator? Han verkar veta det här men argumentera att det är så med bilar.... Blabla. Vem kan hjälpa en konsument i såna fall?
Användarvisningsbild
av IndustriDiamant
andersbe skrev:
imbranato skrev:Hej till er
Lyste inte motorlampan när du lämna in bilen så ligger ansvaret hos verkstaden att fixa utan kostnad, monterings fel eller en annan lambda!!!

Gör det verkligen det?

Låter ju som att om jag ber en verkstad slänga på en begagnad växellåda så rasar kopplingen dagen efter så vore det verkstadens fel? men kopplingen är ju skit samma för den är en del för sig o växellådan en del för sig, ja menar lambdan kan ju varit sliten o någon gång slänger den in handduken, hur brukar saker gå sönder på bilar? de går sönder bara sådär man behöver ju inte ens ha skruvat på just den delen för att den ska gå sönder, men nu när de bytt katten visst så kan ju någon kabel hoppat av eller går sönder invändigt till lambdan även om de är lite långsökt?

Men ja antar att verkstan inte kommer pröjsa för en ny lambda, går bilen som en potta skit nu då eller är det bara varningslampan som TS oroar sig för? hur ser den lampan ut i instrumentpanelen? Det är en motorelektronik lampa och behöver inte ha något med lambdasonden att göra! Volvo har valt att märka lampan med en lambda symbol bara så det behöver inte betyda just sonderna kan va nått annat som spökar, på min första V40 gick de ibland inte ens starta bilen, startmotorn startade aldrig och då blinkade lambda lampan frenetiskt men efter o väntat några minuter lös inte lampan och bilen startade hur lätt som helst.
Användarvisningsbild
av andersbe
imbranato skrev:Menar du att möjligen de skadade lambdasonden vid byte av katalysator? Han verkar veta det här men argumentera att det är så med bilar.... Blabla. Vem kan hjälpa en konsument i såna fall?
Ta ett snack med Motormännen, där kan man även få juridisk hjälp. :-)-)
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]