Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ping84 skrev:Jag bytte till nya NGK kablar o har kört i någon vecka nu utan problem. Samt provat att stanna i brant backe o kört iväg flera gånger utan problem.
När jag tog ut tändkablarna såg jag nått svart smuts på tändspolesidan, så de var antagligen smuts eller tändkablarna det var fel på.
Tack för hjälpen Daydreamer (W)

Vet inte om det är placebo men det känns som den växlar mjukar nu också, precis när man släpper kopplingen alltså, mindre hackigt och mer jämn o smidig acceleration.

Har följdfrågor:
Tändkablarnas längd är dom enbart olika långa för att dom inte ska böjas eller ta i utrymmet? Eller har det nått med tändningen o göra? För det skiljer ju lite i motståndet märkte jag.
Bougiekablar är kvalitetsmärke? eller enbart rekommenderade för SAAB och Volvo?
Tycker det är konstigt att tändspolarna och tändstiftshålen inte är märkta med nr för att eliminera felkoppling.
Hur stort motstånd är det i kablarna ungefär?
Skit i motståndet det talar bara om ifall det är kabelbrott eller ej. Om du har problem med överslag i tändkablarna så kan du tejpa dom med el tejp nere vid halsen. Ohm mätningen avslöjar inte det minsta om det är överslag eller ej i kablarna.
Bara snack att inte motståndet har någon betydelse mina gamla kablar hade 2, 7-8,0kohm o dom nya 750 ohm
inget avbrott eller så mao fast motorn gick riktigt ryckig med dom äldre..
Skillnad på koppar kabel o kolkärna!
Ping84 skrev:Jag undrar om något vet vad det är för problem jag har.

S40 1,8 -98
Ibland när jag kör iväg på 1an växel så hackar den ungefär som när man får kärringstopp alltså att den inte får tillräcklig gas. Givetvis har jag tillräcklig gas. Om man därimot smyger iväg långsamt märker man inte av hackandet. Detta händer inte alltid, utan bara ibland kanske var 2-3 gång efter stopp.
Bilen har inte ens rullat 7000mil.

Har det nått med koppling, låg växellådsnivå, för lättflytande växellådsolja? ?:-/
Ett tips är att skuva av plast locket, när det är kålsvart ute, starta bilen, stäng av halvlyset och kolla om du ser små blåa blixtrar från
kablar eller tändspole, ser du överslag är det byte som gäller....

Brukar använda en sådan här, kan se styrkan på blinkandet.
Länk
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000017037/
benka1 skrev:Och vem håller på med eltejp på tändkablar,seriöst?
Inte jag för jag har inga tändkablar :P Man kan tejpa dom för att felsöka dom, blir det mindre med misständningar eller ingen alls så har du hittat felet och givetvis så ska man köpa nya kablar.
benka1 skrev:Bara snack att inte motståndet har någon betydelse mina gamla kablar hade 2, 7-8,0kohm o dom nya 750 ohm
inget avbrott eller så mao fast motorn gick riktigt ryckig med dom äldre..
Skillnad på koppar kabel o kolkärna!
Ja för att du säkert hade överslag i dom eller väldigt dålig kontakt men ohm mätningen säger ingenting om du har överslag i dom :roll:
Det är vell klart att motståndet i kablarna är avgörande för dom flesta modeller idag,tändspolarna bestämmer vilket ohm tal
det ska vara o eftersom det i flesta fall är radio avstörda så är ohm talet asviktigt för att få rätt gnista ,för högt motstånd
då jobbar ej tändspolarna som dom ska .
Har provat på tidigare audi med super kablar på 80 ohm -funkar ej bara rycker o missar o ingen effekt alls så jag tror att
motståndet är av görande sen om någon kabel är väck då går den ju bara på 3 cylindrar fast det är ju en annan femma..
Måste återkoppla till denna tråden, 2-3 månader efter tändkabelbytet så började jag märka av fenomenet igen när jag körde iväg på 1an vid backar osv.

Gjorde då storservice på bilen ink nytt bränslefilter och nya tändstift från Brisk, avgassystem osv.
Bränslet som kom ur bränslefiltret såg väldigt fint ut. Tändstiften som satt i innan var endast 3 år gamla med 1500mil från NGK, såg ok ut även om dom vart lite kort i elektroden.

Nu har alltså problemet försvunnit igen efter byte av bla tändstift, återstår att se om fenomenet dyker upp igenom om 2-3månader eller 3år :)
Ping84 skrev:Måste återkoppla till denna tråden, 2-3 månader efter tändkabelbytet så började jag märka av fenomenet igen när jag körde iväg på 1an vid backar osv.

Gjorde då storservice på bilen ink nytt bränslefilter och nya tändstift från Brisk, avgassystem osv.
Bränslet som kom ur bränslefiltret såg väldigt fint ut. Tändstiften som satt i innan var endast 3 år gamla med 1500mil från NGK, såg ok ut även om dom vart lite kort i elektroden.

Nu har alltså problemet försvunnit igen efter byte av bla tändstift, återstår att se om fenomenet dyker upp igenom om 2-3månader eller 3år :)
Håller tummarna för att det håller länge nu :D
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]