Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått lite problem med min V40 2.0T -99:

Det hela började för ett par dagar sedan då bilen kändes lite svår att starta. Den startade på första försöket fast det kändes lite "tungt". När bilen startat började bilen under körning ibland att varva upp till 2200 varv av sig själv, men återgick till det normala nästan direkt. Detta upprepade sig lite då och då.

En dag senare så tändes lampan "fel i motorns elektriska system" . När jag ca 6 timmar senare åter provade bilen så hade "lampan" slocknat. Övriga problem med varvning upp till 2200 varv var dock kvar. Lampan "fel i motorns elektriska system" tändes åter och har varit tänd sedan dess.

När jag åter några timmar senare skulle prova bilen så var den extremt svårstartad . Försökte i flera minuter innan den äntligen startade. Åkte ca 1 km för att testa och det började ryka avgaser och det luktade riktigt illa. Dessutom stod temp-mätaren på max och fläkten gick kontinuerligt , även efter att motorn stängts av. Kollade kylvätskenivån och burken var så gott som tom. Fyllde på 0,5-1 liter vatten. Nivån i burken minskade inte när jag startade bilen, så det bör finns vatten i kylaren.

Var nyss ute och provade bilen, som just nu har följande symptom:

* Svårstartad (startar dock till slut)
* Svajjig tomgång (pendlar mellan 800-2200 varv)
* luktar extremt illa och massor av avgasrök
* temperaturmätaren max direkt trots att motorn varit avstängd under natten (men även den verkar pendla lite upp och ner)
* Fläkten går efter att motorn stängts av (troligen på grund av att den indikerar hög temp)
* Lampan "fel i motorns elektriska system" lyser kontinuerligt

Efter att ha läst lite här på detta suveräna forum har jag konstaterat att det kan bero på tempgivare, termostat eller luftmassemätare. Vet dock inte riktigt vad jag ska börja med. Vad låter mest troligt?

Har provat att starta med kontakten till luftmassemätaren urdragen, men det blir samma symptom.

Tack på förhand!
Att det bara är termostaten kan du nog utesluta. Annars hade inte bilen varit svårstartad och tempmätaren flugit upp som den gör.
Jag tippar på tempgivaren. Bilen tror att motorn är väldigt varm. Därför går mätaren upp som den gör och fläkten sätts på för att kyla. Att den är svårstartad är då inte heller så konstigt eftersom styrsystemet anpassar sig efter start av varm motor.

Men som sagt läser du ut felkoder får du mer klara besked.
Tack för alla tips och råd! Nu har jag bytt temperaturgivare och bilen fungerar som den ska. Kostade 295:- på Mekonomen. Dessutom har nu lampan för "fel i motorns elektriska system" slocknat, det gjorde den efter ca 10-20 starter.
Hej allesammans, med glädje har man nu blivit medlem och skriver första inlägget på forumet.

Anledningen är att jag hade precis samma problem (med exakt samma symptom) som JLT med min V40 2.0T -99:a.

Tack vore tråden kostade det hela mig endast 311 spänn!

Ville bara tacka de som hjälpte JLT och i sin tur, mig med.

Bidrar med lite info för de som, likt jag, inte har (hade) koll på var/hur:
1. Tempgivaren hette Temperatursensor hos Mekonomen.
2. Sitter på V40 2,0T -99:an inskruvad in i termostathuset.
- DVS: Följ kylarslangen fram till termostathuset, så sitter den precis under slangen.

GDS:
1. För att komma åt så tog jag bort skyddsplåten (Aluminium) som sitter som skydd och är i vägen.
- Litet knyck mot sig och neråt räcker.
2. Skruvade loss Kylarslangs-klämman vid termostathuset.
3. Tog loss plastkåpan (2 skruv - torx t30 om jag minns rätt + 2 "snap-on" klämmor), endast den del som sitter ovanpå motorn intill skyddet för remmen behövdes.
4. Tog loss "locket" på termostathuset (2 skruv - torx t30 om jag minns rätt) - nu kan man klart och tydligt se tempsensorn (och termostaten).
5. Kontaktdonet för sladden sitter fast i en liten "skena" mot generatorn - dra hela kontaken ut och bort från dig, så åker den lätt av. För att koppla isär den så behövs ett lätt tryck på den rörliga delen.
6. Skruvade ut den gamla och in med den nya.
- Blocknyckel är i princip ett måste (11 alt. 12, kommer inte riktigt ihåg vilket), man kommer inte åt annars.
7. Tillbaks med allt annat.

Har i princip aldrig skruvat i motor-rummet och detta tar kanske 15 minuter om man vet vad/hur samt vilka verktyg som behövs.

Återigen, tack för hjälpen och ett schysst forum!

/Camilo
Hej.
Tänkte även jag tacka för denna tråd och säga att det hjälpte mig och beskriva hur det visade sig för mig.

Jag har en s40 -01. Började med att motorlampan tändes sporadiskt men inga andra tecken på något fel, utan kunde visa sig ena dagen och vara borta nästa.

Efter några veckor så började bilen varva upp till 3500 - 4000 varv på tomgång och tempmätaren flög upp i max. Detta skedde kanske i 2-5 sekunder i början.

Efter ännu ett tag så blev det längre perioder med maxtemp och höga varvtalet. Maxtempen kom innan jag startat bilen, så fort tändningen var på så gick tempen upp i max. När det var såhär gick bilen ej att starta, så var bara vänta tills det blev normalt igen.

Bytte ut tempsensorn och sedan så funkade bilen perfekt igen, ingen motorlampa, bra tomgång och bra temp.

tack för hjälpen!

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]