Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1009424
Som överskriften säger har jag fått kopplingsproblem. Jag har en 03 S40 2.0T, som stått i garage se senaste åren. Har bara rullat blygsamma 3500mil och är riktigt fräsch. Nu när jag körde hem bilen efter köpet kom jag dock bara 30 mil av 31.

Problemet: Helt plötsligt när jag svängde av motorvägen så slutade kopplingen att fungera. Det gick inte att lägga i växeln helt plötsligt när motorn var igång, men när jag stängde av den så funkade det men frikoppling var inte längre möjligt. Det syntes inte någon olja som runnit under vad jag kunde se för blotta ögat och efter att ha försökt diverse knep med att pumpa kopplingen och kolla oljan så var det bara bärgning som gällde. Problemet höll i sig kanske 2timmar och jag var helt inne på en ny koppling/lamell. Men när jag körde upp bilen på släpet 2 timmar var det som om någon trollat och kopplingen fungera helt plötsligt igen. Dock kändes dragläget något klenare, men det gick att växla ganska mjukt med motorn igång. Så då blir frågan:

Vad kan detta röra sig om egentligen, finns det någonting som kan ha hakat sig som sedan lossnat närd den åter fungerade? Oljan var välfylld, till och med lite över max från förra ägaren, såg fin ut men kan olja som stått länge ge problem? Kan det kanske vara vatten från kondens som bildats och stör kompressionen? Bromsarna fungerade fint hela tiden.

Är det någon som har någon bra fundering kring denna gåtan så är jag djupt tacksam!
#1009491
Banankontakt skrev:Som överskriften säger har jag fått kopplingsproblem. Jag har en 03 S40 2.0T, som stått i garage se senaste åren. Har bara rullat blygsamma 3500mil och är riktigt fräsch. Nu när jag körde hem bilen efter köpet kom jag dock bara 30 mil av 31.

Problemet: Helt plötsligt när jag svängde av motorvägen så slutade kopplingen att fungera. Det gick inte att lägga i växeln helt plötsligt när motorn var igång, men när jag stängde av den så funkade det men frikoppling var inte längre möjligt. Det syntes inte någon olja som runnit under vad jag kunde se för blotta ögat och efter att ha försökt diverse knep med att pumpa kopplingen och kolla oljan så var det bara bärgning som gällde. Problemet höll i sig kanske 2timmar och jag var helt inne på en ny koppling/lamell. Men när jag körde upp bilen på släpet 2 timmar var det som om någon trollat och kopplingen fungera helt plötsligt igen. Dock kändes dragläget något klenare, men det gick att växla ganska mjukt med motorn igång. Så då blir frågan:

Vad kan detta röra sig om egentligen, finns det någonting som kan ha hakat sig som sedan lossnat närd den åter fungerade? Oljan var välfylld, till och med lite över max från förra ägaren, såg fin ut men kan olja som stått länge ge problem? Kan det kanske vara vatten från kondens som bildats och stör kompressionen? Bromsarna fungerade fint hela tiden.

Är det någon som har någon bra fundering kring denna gåtan så är jag djupt tacksam!
Jag hade nog rivit systemet för det låter oroväckande, rost eller dylikt!! :|
#1009565
Det kan ju hända en hel del med en bil som bara står i några år även om den gått få mil så kan saker kärva osv. Jag skulle nog rekomendera att du kör en luftning/ bromsvätskebyte genom hela systemet både bromsar och koppling, bromsvätskan tar ju upp fukt och på en bil som inte körs så får den ju inte samma chans att "koka bort" som ju en liten del kan göra när bilen körs och bromsarna blir varma, detta är en teori som jag hört.
Sen så kan ju bromsok och kopplingsarmen kärva av stillastående. Lufta och byt bromsvätska, serva bilen med oljor och filter och glöm inte att kamremmen inte enbart är milrelaterad utan också tidsrelaterad, sånt torkar och blir sämre över tid.
Kör lugnt i början så att allt sätter sej så har du ju en riktig lågmilare att åka med länge :-)-)
av rid54
#1009566
Om det inte läcker utåt men kopplingen kan inte manövreras som vanligt, så är det väl oftast huvudcylindern som är dålig (under förutsättning att det finns vätska i rätt nivå i behållaren). Nån kolvpackning är lite hård eller så. Beroende på temperatur etc kan det bli så att det "funkar ibland", men det är ju inte pålitligt precis.
#1009569
Jag hade ju gärna trott på att det är för att den stått. Men låter lite osannolikt, funderar åå hur det skulle fungera?
Rost finns knappt alls på bilen, alltid stått i garage och baa rullat 3500 så det vore väldigt oturligt. Soontant tänker jag som sista svaret på cylindern eller sprucken tryckplatta? Kan det komma vara av luftningsbehov?

Tack för fina svar så långt!
av rid54
#1009585
Bilen är en '03? 12-13 år gammal i så fall. Gummit i packningarna åldras även utan att användas. Den typ av fel du beskriver beror TROLIGAST på nåt med hydrauliken, men självklart kan det vara nåt annat också. Men att byta tryckplattan kräver ju betydligt mer arbete än att byta/renovera huvudcylindern.... Gå på de sannolika felen först och de "billigare", så kanske du hittar problemet innan du kommer till de allvarligare möjligheterna. Om det vore luft som orsakade problemet skulle det inte ha självläkt som du beskriver, otät huvudcylinder däremot kan vara lite "av och till". Men det är ju gratis att lufta!
#1009648
Pratade med bilia som tänkte att de kunde bero på rost så jag får ge en eloge till andersbe's teori. I sådant fall vill både mekonomoen och bilia lugga på mig på cirka 12 000spänn... Så ska väl ta några till prisförslag.

Men jag tycker det är klokt som du säger rid54 och tänkte själv att man får låta någon lite kunnigare än mig själv göra en utvärdering om vad det rör sig om innan man slänger in något som kanske med lite tur inte skulle behövas. Lufta kan man ju alltid göra bara för att.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]