Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Läst runt lite nu om att man kan bland till lite E85 i tanken, d.v.s. för oss med bensin motor. Ville bara dubbelkolla nu en sista gång, om någon råkar veta av sig att just 850 turbo motorerna inte skulle klara av detta av någon som helst anledning??

Av vad jag har hört ska jag våga bland in cirka 20% E85, samt har jag hört att jag får någon extra HK av det, sant?

VH Silver
av King of Thieves
Vid lägre inblandning så känns det som att du kanske får nån hkr extra, fast troligen mest Placebo effekt :-)

Det är inte farligt att blanda in E85, särskilt på en överladdad motor, annat komp i en sådan.

konverterade min V70 i förra veckan o kör nu den på 100% E85 o det funkar kanonfint :-)
Användarvisningsbild
av lellec56
King of Thieves skrev:Vid lägre inblandning så känns det som att du kanske får nån hkr extra, fast troligen mest Placebo effekt :-)

Det är inte farligt att blanda in E85, särskilt på en överladdad motor, annat komp i en sådan.

konverterade min V70 i förra veckan o kör nu den på 100% E85 o det funkar kanonfint :-)
Detta med konvertering till E85, har man ju hört att det går att göra, men vad är "riskerna" med det? Har själv en S70 GLT -98 och vad är det då man bör tänka på? och vad säger de på besiktningen?
av Frigge
Silver.Swe. skrev:http://www.miljofordon.se/nyheter/main. ... nguageID=1

någon som vill bemöta det påståendet? blev lite skrämd av det xD

Ja, jag skulle inte köra min bil på det allafall.
En riktig etanolmotor har andra ventiler,ventilsäten,insprutare,motorstyrning anpassad till det lägre energiinnehållet,andra bränsleslangar,tankarmatur.
Man riskerar motorskador om motorn inte är anpassad för etanol.

/Fredrik
av Frigge
King of Thieves skrev:Vid lägre inblandning så känns det som att du kanske får nån hkr extra, fast troligen mest Placebo effekt :-)

Hur konverterade du den ???

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Silver.Swe. skrev:Läst runt lite nu om att man kan bland till lite E85 i tanken, d.v.s. för oss med bensin motor. Ville bara dubbelkolla nu en sista gång, om någon råkar veta av sig att just 850 turbo motorerna inte skulle klara av detta av någon som helst anledning??

Av vad jag har hört ska jag våga bland in cirka 20% E85, samt har jag hört att jag får någon extra HK av det, sant?

VH Silver
10% max säger Volvo
& du får inte fler hästar! E85 innehåller MINDRE energi !
Användarvisningsbild
av CarMan

va bra, står du för mina skador?
hur kan du stå o säga att det är helt ofarligt?
vad har du gjort för sorts konvetering?
Användarvisningsbild
av CarMan
inn an slagsmålet går vidara så kan vi ju vara överens om att bilen behöver mer E85 än Blyfri 95 = ungefär samma kostnad/ mil,
så ska man konvertera så ska det var för miljöns skull, men då ska man ju inte tanka det importerade bränslet, för då är det heltplötsligt inte nån miljövinning heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.