Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Jag har felkod:

1-2-1 LH 3.2 LH 2.4 Motr 1.8 Motr 4.3 - Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig
Regina Fenix 5.2 - Lufttrycksgivarsignal saknas eller är felaktig

Provade rengöra luftmassemätaren samt kontakter med elektronikrengöring. Nollade koden och lampan slocknade och var släckt ca 1 mil som jag körde med bilen. Höll på och gasa ganska friskt och härja för att se om den tappade signal nånstans men icket, bilen gick skitfint. Skulle iväg två timmar senare och då hackade bilen till och lampan tändes, detta efter ca 1 minuts körning. Innan jag rengjorde så tändes den ca 15 sekunder efter man nollat/startat bilen. Då lampan är tänd så går bilen faktiskt bra större delen av tiden, kan hacka till lite då och då i olika lägen.

Frågan är alltså: Tror ni något är glappt nånstans eller börjar LMM ha gjort sitt? Kan det eventuellt ligga ett fel nån annanstans som orsakar detta?
av JT855
Rycker jag ur den när lampan redan lyser så händer ju ingenting då den redan kopplat från LMM och går på fasta värden... Rycker jag ur den när lampan inte lyser så börjar den ju så klart gå sämre för då lampan inte lyser så funkar den ju och reglerar som den ska. Men är detta början på ett totalhaveri på LMM eller kan det bero på någon glappkontakt eller nån annan givare som lurar LMM att tro att den är trasig typ?
av JT855
Har provat lite mer nu.. Drog igen ur LMM under gång, bilen hostade till och sen stabiliserade sig tomgången... Efter det så nollade jag bort koden igen, var ut och körde 20 minuter utan problem. Stängde av bilen fem minuter, körde 10 minuter till utan tänd lampa... Det måste vara så att LMM funkar som den ska då lampan är släckt för bilen går ju så mycket bättre då. Har för övrigt stått och brytit lite och bänglat med kontakt och sladd till LMM då lampan varit släckt och det har då inte tänt lampan så glapp i kontakten verkar det inte vara.

FRÅGA: Kan ett igensatt luftfilter ge detta symptom? Det var jävligt skitigt och då jag inte hade något nytt så blåste jag rent det med tryckluft. Blåste säker 5-10 minuter tills det slutade damma om det...
av JT855
Har inte hunnit granska dom så noga, däremot har jag gått ett varv med startgas och tyckte jag fick lite reaktion kring spjällhuset... Har idag kört 2 mil med bilen utan att lampan börjat lysa igen. Ska till helgen rengöra spjällhuset och samtidigt försöka gå igenom alla vacumslangar.
av pompe90
Man kan även rengöra sensorn på lmm, detta görs endast med spray+lufttorkning.

köp elektronikspray eller om du hittar luftmängsmätarrengörare, båda burkar är från cnc, elektroniksprayen är identisk. Finns på macken.

spraya rikligt, låt lufttorka å sedan spraya igen. Då skall den vara som ny sensorn.
av JT855
Har skrivit lite högre upp i tråden att jag rengjort LMM precis så som du beskriver. Det är efter det som den har börjat fungera lite bättre :)

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]