Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ylle
Hej allihopa.

Jag har problem med tomgången på min v70 -99 B5252S

Tomgången är oberäknerlig som tusan ibland svajar den mellan ca 600-1100 ibland står den still på 900. Det som dock är återkommande är att om man pumpar på bromspedalen så ökar tomgången ett par hundra varv samt om man håller ned bromspedalen så sjunker varvtalet.
tomgången har även visat sig bli mer svajjig då ac:n (som dessutom inte kyler som den ska) är igång.

Jag har gjort rent spjällhuset och tomgångsventil och sprejat med startgas för att hitta läckor, stiften, rotor och fördelare samt tändkablar är bytt.

Nån som har en susning? Tack på förhand
Användarvisningsbild
av Nexus
vet du om det elektriska gaspjället är bytt någon gång? har det gul eller vit etikett? Lurar på om det kan fela. När mitt strula börja den gå oroligt på tomgången
av Ylle
Spjället är med all sannolikhet aldrig bytt. Går det att se etiketten utan att demontera spjället?
Har ett oroande minne av att etiketten var förstörd och var omöjlig att tyda :|
av Ylle
Brukar ett defekt spjällhus kunna ge dessa symtomer med bromsarna? Tråkigt att lägga pengar på fel saker om det tex är ECU:n som felar. Nån som kan rekommendera nåt tillvägagångssätt så man slipper lägga onödiga tusenlappar utan att bli kvitt problemet? Jag har inte uppgraderat mjukvaran tex kan det påverka så pass? Kan bränsleinsprutarna kleggat igen? Kan tomgångsventilen eller tändspolen blivit defekta och leda till denna typ av problem? Tacksam ifall nån kan utesluta en eller flera av dessa möjligheter. ??:-/
av Cartech
Bromsservon använder vacuum och om den läcker så kan den ge samma syntom som en vacuumläcka. Däremot är det normalt att ha en viss förändring då man pumpar på bromspedalen.

Men det är en möjlighet, Så jag skulle börja med att tillfälligt blockera vacuumslangen till bromsservon för att se om tomgången förbättras.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]