Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AnkaN7893
Hej.

Gaspedalen i min bil är verkligen stenhård. Har misstänkt att det är gasvajern så undersökte den men icke, kopplar man loss den från spännrullen på spjällhuset glider den hur fint som helst.

Kan man byte fjädern som sitter på rullen som gasvajern sitter på? Antar att det är den, några andra idéer?
av AnkaN7893
Lucif3r skrev:Så om du vrider på gasrullen går det väldigt trögt? Isf skulle jag riva loss hela gasspjället, göra rent det ordentligt och smörja upp dom delar som rör sig.

Det är ju trögt men kan inte tycka att det är trögare en min förra v70 som gaspedalen va helt underbar i. Den går ju att flytta utan problem förhand.

Men kanske får ta och rengöra alla rörliga delar. Så länge inte alla R har hårdare gas?
av AnkaN7893
Lucif3r skrev:Har jag väldigt svårt att tro. Det är ju bara en 'arm' som drar i en wire, som i sin tur drar i en rulle, som sedan öppnar spjället.
Det enda motstånd som finns är en fjäder vid spjället, samt en vid gaspedalen(tror jag).

jag har kollat sitter en fjäder vid vajerrullen och en nere vid spjället, har plockat loss allt, kollat så det rör sig enkelt och smeta på lite fett på kullederna
på pinnen till spjället, blev kanske aningen bättre men den är fortfarande hård, skall väl vara så på denna modell :)
av Henke3
kan fortfarande vara wiren, den behöver löpa lätt även när det blir motstånd från
spjällhuset. Friktionen känns inte så tydligt när man inte har nån belastning.

Skulle prova att lossa wiren och droppa i olja från motorrumssidan tills det kommer ut vid pedalen.
OBS ej 5-56 eller liknande.
av AnkaN7893
Henke3 skrev:kan fortfarande vara wiren, den behöver löpa lätt även när det blir motstånd från
spjällhuset. Friktionen känns inte så tydligt när man inte har nån belastning.

Skulle prova att lossa wiren och droppa i olja från motorrumssidan tills det kommer ut vid pedalen.
OBS ej 5-56 eller liknande.

Den löper hur fint som helst, men kan alltid hälla i någon olja lite försiktigt. vad för någon? symaskinsolja :)?

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]