Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte en 855 R 2.0 1996 för två år sedan. Vid köpet var rattpositionen något sned, eller om man väljer att se det som att bilen drar till höger om ratten är i rak position, osäker på skillnaden. Jag hade inne bilen på fyrhjulsjustering, där mekanikern efteråt sa att hjulinställningen hade varit relativt sne, men att de skulle ha lyckats fixa till det. Ratten blev dock inte helt rak ändå, och sen dess har jag kört två år, kanske 2000 mil utan att åtgärda det ytterligare. Jag satte på nya sommardäck i samband med köpet, och kollade på dessa nu i samband med bytet till sommardäck i våras och de såg inte snedslitna ut.

Jag har nu börjat irritera mig på detta, då jag tycker det är obekvämt att köra då man måste sitta och hålla emot lite till vänster hela tiden. Min fråga är hur jag ska göra för att åtgärda det - ska jag först lämna in det till en vanlig mekaniker för att se om det är något fel i framvagnen (bussningar eller dylikt?), eller ska jag först göra en ny hjulinställning? Jag vet att jag t ex har kört ner rätt kraftigt i en grop med höger framhjul rätt nyligen i ca. 80 km/h, vilket kan ha förstört hjulinställningen ytterligare. Vad ska jag börja med - hjulinställning eller mekaniker? Måste jag göra en ny hjulinställning igen efter ev. åtgärder från mekanikern? Har någon en gissning på vad felet kan bero på?

Tack för hjälpen

/ Per
Att alla delar är i ok skick innan en hjulinställning görs är ju ett måste, annars är det pengar i sjön.
En seriös firma kollar ju över att alla detaljer är i ok skick innan en inställning görs, andra oseriösa skiter i det.

Hjulinställningen kan mycket väl ändras av att köra ner i ett potthål eller en högre trottoarkant tex.
Att bilen drar till höger kan t.ex. bero på att höger bakhjul pekar något till höger(toe-out), vilket är omöjligt att se med blotta ögat. Därför skulle jag börja med en fyrhjulsinställning på en seriös firma med personal som kan förklara vad de justerat och varför(även varför de misslyckades). Efter en seriös fyrhjulsjustering står ratten rätt om däcken är i hyfsat skick.
Att bilen drar kan även bero på olika tryck i däcken, anliggande bromsar, snedslitna däck, glappa kulleder och bussningar, kärvande fjäderbenslager, skadade/skeva länkarmar osv. plus förstås hjulinställning.

Sen är det värt att veta att vägbanor inte är plana, de lutar ut mot dikena för att säkerställa vattenavrinningen. Detta innebär att alla bilar drar något till höger(i England till vänster). Vissa däck förstärker tyvärr denna effekt.
Hade den inne på Vianor. Ratten är nu rak - bilen går rakt då jag håller den rakt, men släpper jag ratten vill den ändå vandra något till höger. Killen trodde det hade med topplager, fjädrar eller ev. servo att göra. Jag tycker detta funkar okej nu i alla fall. Den kommer inte snedslita några däck då hjulinställningen nu är bra. Har någon annars en gissning vad det är som gör att bilen fortsätter att vilja vandra åt höger?
Här klämmer jag in en fråga: hade min inlämnad för hjulinställning på en seriös firma, när jag fick tillbaka den gick den bra, enda problemet var att dom inte lyckats ställa in bakvagnen pga fastrostade skruvar men det skulle inte vara ett problem då den inte stod många mm fel?
Vilka skruvar/muttrar justerar man bakvagnen med? Så jag kan lossa dom i förväg, jag ska snart på framvagnen och pilla igen så en inställning kommer behövas och jag tänkte att jag lika gärna kan få det gjort så bra som möjligt nu.
tack på förhand!

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]