Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

CD-spelaren på min SC-805 spottar ut skivan direkt efter att jag matat in den. Jag öppnade och konstaterade att den tar emot skivan och börjar läsa men skivan snurrar inte alls / skivan snurrar inte i den hastigheten den borde utan mycket mycket långsamt. Efter ca 5 sekunder spottar spelaren ut skivan igen.

Tror ni att spelaren är kass? Eller finns det något enkelt knep att lösa detta på?
Vore tråkigt att kassera sin nyköpta stereo som man precis skaffat fram koden till....

MVH
av *pettson*
Du har totalt missuppfattat detta om spridningen med lasern.
Den laser du bör vara rädd för är röd o det här fallet. Det finns ingen osynlig frekvens på lasern, det finns inga *rester* att vara rädd för här.
Den röda som finns kan däremot skada dina ögon om du tittar rakt in i den. Det kräver dock idogt stirrande drygt en timma oavbrutet då det är en klass 1, möjligen klass 1M då den har optik. Inte ens då är det säkert att du lyckats tillfoga dej skada.
Men det kanske har förändrats sedan jag gick på kurs hos phillips? (alltså styrkorna).
Ja, jag har stirrat på många lasrar genom åren när man fixat gamla CD/DVD läsare till datorer, och än ser jag bra.

Tyvärr finns det nog inget enkelt knep, men det du kan prova i första hand är ju att helt enkelt göra rent linsen på lasern. Det går att göra med en dammfri trasa med ytterst lite fukt på. Nu kommer säkert någon skrika att man inte ska göra så, men jag har gjort så i över 10år och har aldrig haft sönder en laser, därimot har jag 'lagat' massvis med denna metod.

Nästa steg är väl att kolla så lasern öht. fungerar. Det gör man helt enkelt genom att titta på den under drift.

Ser allt bra ut och det fortfarande inte fungerar så får du felsöka motorerna(både den som rör lasern och snurrar skivan) om dom kärvar eller går onormalt trögt.

Om du inte kan hitta något fel på mekaniken, då är nog felet elektriskts och är knappast värt att försöka fixa (om man inte har väldigt mycket tid över och kan sitta och mäta alla kretsar, så klart).
Tack så mycket för fina svar!

Jag skall se vad jag kan åstakomma med mina amatörsmässiga skills ;)

Kan det verkligen vara så att skivan inte snurrar p.g.a. att lasern är kass?

Och vet någon om det går att byta ut CD spelaren till någon annan ifrån SC-805 serien, oavsett årsmodell, färg, serienummer och så vidare?

MVH
*pettson* skrev:Du har totalt missuppfattat detta om spridningen med lasern.
Den laser du bör vara rädd för är röd o det här fallet. Det finns ingen osynlig frekvens på lasern, det finns inga *rester* att vara rädd för här.
Den röda som finns kan däremot skada dina ögon om du tittar rakt in i den. Det kräver dock idogt stirrande drygt en timma oavbrutet då det är en klass 1, möjligen klass 1M då den har optik. Inte ens då är det säkert att du lyckats tillfoga dej skada.
Men det kanske har förändrats sedan jag gick på kurs hos phillips? (alltså styrkorna).
du har säkert rätt, :)
Zwudda skrev:Kan det verkligen vara så att skivan inte snurrar p.g.a. att lasern är kass?
Det beror lite på cd läsare. Vissa gör så att dom snurrar sakta i början medans lasern letar på vart den ska börja. Är då lasern inte helt 100, så uppfattar spelaren att skivan är defekt - och spottar ut den.
Funkar lasern som den ska, och skivan är felfri, så spinner den upp i normalvarv och fortsätter läsa. Det är en operation som tar mellan 2-3sek i dom jag har kikat på.

Om skivan inte snurrar öht, då är det något annat fel. Skivan snurrar alltid åtminstonde ett par varv oavsett laserns kondition. Dom flesta snurrar t om ett par varv även om det inte finns någon skiva (t ex när du stänger cd/dvdläsaren på datorn) för att kolla om det finns en skiva eller ej.
*pettson* skrev:Du har totalt missuppfattat detta om spridningen med lasern.
Klass 1

Lasrar i klass 1 är ofarliga även vid lång tids exponering. Leksaker med laser är begränsade till klass 1 och har om laserstrålen är röd eller grön en uteffekt på max 0,4 milliwatt.

Klassen omfattar även apparater som innehåller lasrar av högre klass, men där lasern är inbyggd så att ingen farlig strålning kommer ut. Exempel på sådana är CD-spelare och laserskrivare. En person som demonterar den typen av produkt löper dock risk att exponeras för farlig laserstrålning.

Klass 2

I klass 2 ingår endast lasrar som avger synlig strålning och som har maximal uteffekt på 1 milliwatt. Om ett oskyddat öga exponeras bländas man och våra reflexer får oss att blinka. Den naturliga reaktionen är tillräckligt snabb för att förhindra skador på näthinnan. Exempel på lasrar i denna klass är laserpekare som används vid föreläsningar.

källa: strål säkerhets myndigheten

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]