Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Hej,

Det är en 850 -96 minsta 2.0 motorn.

Känner ibland en svag diffus bensinlukt i kupen - jag får nästan dra på luften och placera ansiktet framför luftintagen för att känna det men det är där svagt - bara ibland också...

Har förstått att är vanligt vid kallstart men vad menar man egentligen med kallstart? idag hade jag kört ca 15 mil - lät bilen stå i ca 40min och startade den igen - kunde då svagt känna doften en liten stund efter start - motorn bör ju iofs ha varit ganska varm då - eller räknas det ändå som en "kallstart" ?

lyfte på huven - kan inte se några läckage i motorrummet - ser torrt och fint ut överallt - inte heller något under bilen. När den var varm kunde jag dock känna ganska tydlig bränsledoft om jag hade näsan strax ovanför insuget/fuelrailen - men det är kanske att förvänta att det ändå luktar lite där?

några ideer?
av JT855
Lyft på mattan i skuffen och kolla så det inte läcker vid pumpen... Hittar du inget under huven måste det ju vara nån annanstans.
av hullan
Okej får ta en check där -

är det normalt att det luktar lite bränsle/bensin kring fuelrailen/insuget på en nyss körd motor då? det "borde" vara normalt tycker jag men jag vet inte - där kanske ska vara helt tätt och inte lukta någonting alls ens på en körd och varm motor?
av Rådlös
Jag vet inga detaljer, men bränslesystemet skall ju vara helt tätt. Det finns en anordning som skall ta hand om bränsleångor om dom på något sätt blir för stora i volymen eller av någon annan anledning inte borde vara där. Kolkanistern heter den. Nu vet inte jag hur och var den sitter på din bil, men om du har någon sådan så kan det kanske vara en läcka där? Den skall leda ångor tillbaka till bränsletanken. Det ingår i hela det här med utsläppskontroll och avgaser, så om det är fel, så kommer nog Bilprovningen att säga till.

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]