Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
Min fläktrem på min 850 slirar. Ska jag byta den eller är det något som är löst eller ska jag spänna den på något sätt?

Hur ser man om en sådan är dålig?
Användarvisningsbild
av js1
Du har ingen fläktrem, möjligen en aggregatrem.
Antingen går något hjul kärvt eller så har den automatiska remspännaren blivit slapp.
PS. Är det något som fungerar på din bil? Har du fiskat upp den från havets botten? :lol:
av Volvo742
js1 skrev:Du har ingen fläktrem, möjligen en aggregatrem.
Antingen går något hjul kärvt eller så har den automatiska remspännaren blivit slapp.
PS. Är det något som fungerar på din bil? Har du fiskat upp den från havets botten? :lol:
Remmen är spänd men kletig. Den har varit så hela tiden. Det kletiga har jag smörjat på bara just för stunden.

Nej. Exakt allt fungerar, utom larmet. Fick bilen gratis. Lägger upp bilder sen.
Användarvisningsbild
av Perc
Kanske remmen bara är sliten?

"Ryggarna" ska ha platta toppar på typ en millimeters bredd. Är ryggarna vassa så är remmen slut. Den bottnar och greppar inte som den ska.
Den vänstra remmen var totalt utsliten, men den var varken sprucken eller fransig så det är lätt att tro att det inte är något fel på den. Den nya är en splitterny contitech-rem.

Det är jag som tagit bilderna. Jag bad om att få behålla den gamla när en kund la den på disken och bad om en ny. Bra att ha i skrivbordslådan som skräckexempel. :)

Bild

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]