Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
#768389
På mina bakbromsar på min 850 så kan jag pressa tillbaka kolven med ett kort tunt järnrör lätt. Visst får jag ta i lite men kolven åker in sakta och säkert.

Är mina bakbromsar bra?


Frambromsarna kan jag inte pressa tillbaka. Är det normalt att man kan inte göra det utan man måste ha maskinkraft för att kunna pressa tillbaka kolven?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#768396
Jag kan pressa tillbaka mina frambromsar utan större besvär iaf. Vanligaste är att man tar en polygrip och trycker in den. Ett annat sätt som kanske inte är lika smidigt är att helt enkelt ta tag i oket och dra det rakt ut, då trycks kolven tillbaka eftersom den sitter på baksidan av bromsskivan.
Bak har jag faktiskt inte provat mer än att jag synat rörelsen när jag luftade systemet.

Mina bromsar tar perfekt enligt SBP.
av Volvo742
#768398
Haha. Kan du ta med pologrip?
Mitt skruvstycke klarar inte ens att pressa ihop fram höger.

Fram vänster är från bilskroten men när jag fick det var det silvrigt och liknande så den är bra. Det är bara höger fram som är dåligt.

Du vet inte hur man ska göra för att pressa ut kolven? Jag har en fettspruta och dessa brukar ju ha ett tryck på ca 800 bar.
Användarvisningsbild
av Maxwell
#768400
Ska du ha ut kolven från oket så är det bara att pumpa på bromspedalen så kommer kolven ut så småningom. Var beredd på att det kan drälla en del bromsvätska, och tänk på att kan vara ett mindre hel**te att få tillbaka kolven om den nu går så trögt som den gör.
Det bästa du kan smörja med är just bromsvätska, inget annat fett eller kopparpasta eller något annat påhitt. Försök att få in bromsvätska bakom damasken (om det finns någon kvar), då kan du kanske få liv i oket igen. Annars kostar inte ett nytt ok så värst mycket på Biltema, det kan det vara värt ibland ist för att ligga o svära över dåliga bromsar.
av Volvo742
#768404
Maxwell skrev:Ska du ha ut kolven från oket så är det bara att pumpa på bromspedalen så kommer kolven ut så småningom. Var beredd på att det kan drälla en del bromsvätska, och tänk på att kan vara ett mindre hel**te att få tillbaka kolven om den nu går så trögt som den gör.
Det bästa du kan smörja med är just bromsvätska, inget annat fett eller kopparpasta eller något annat påhitt. Försök att få in bromsvätska bakom damasken (om det finns någon kvar), då kan du kanske få liv i oket igen. Annars kostar inte ett nytt ok så värst mycket på Biltema, det kan det vara värt ibland ist för att ligga o svära över dåliga bromsar.
Det är torrt under damasken. Lite rost har jag också hittat på en liten sida.

Men jag har faktiskt en press i garaget som kan pressa ca 20 ton :)
Men jag tror jag ska bara pressa ut den en liten bit och sen gå runt med ett fint sandpapper för att ta bort lite rost. Sen får jag pressa tillbaka den.
av Volvo742
#768618
Jag har renoverat oket nu. Det var lite rost inne under packningen och sen var det rost på golven, men det har jag slipat bort nu.
Nu är oket som nytt och jag lyckades pressa in det för hand...med hand. :D Tog i som en gud.
Användarvisningsbild
av emwtur
#768659
min farsa, som varit bil mek i 50 år ( han är 90 nu) sade alltid;
" skall du slipa på en kolv i ett bromsok - så skall du ta det finaste slippapper du kan hitta, och använda baksidan på det "

man skall inte slipa på kolvarna i ett ok !
skrapa bort ytrost, kanske,
- men finns det något mer än ytrost ( porer i godset ) så är det skrot !
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#768762
Volvo742 skrev:Haha. Kan du ta med pologrip?
Mitt skruvstycke klarar inte ens att pressa ihop fram höger.

Så var mitt vänstra fram när jag skulle byta belägg. Jag beslutade mig för att sutta det och köpa ett nytt ok istället dock :P
Provade för skojs skull hur mycket kraft som behövdes för att få in kolven på det oket... En modell större hammare och en jävla massa smällar tog det innan kolven var inne helt :P


(fotnot: är fullt medveten om att det oket ev. hade kunnat renoverats istället för att "slå sönder det(som jag gjorde bara för skojs skull)", men jag valde att köpa ett nytt istället)

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

D4 VEA dricker olja

Bilen går bra. Dessvärre har vänst[…]

Hej! Min 740 låter lite mysko när den &[…]

Injektorer

Carbclean är riktigt arga saker, löser u[…]