Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#768308
Edit

Vilket håll snurrar vevaxeln? Medurs eller moturs. Den manuella spännaren har bråkat som fan med mig men tror jag fick till den, drar man motorn förhand medurs så funkar det fint, moturs så k*kar spännaren lite.

En arbetskamrat sa att så blir den när man drar åt fel håll och att vevaxeln går medurs ( samma håll som när man drar åt centrummuttern på vevaxeln).

Stämmer detta?


Hej byter kamrem och har smackat dit en kamaxeltolk.

Kamdreven stämmer bra men är nog inte helt 100% rätt. Hur gör jag nu? lättar på dom 3 skruvarna (se bild nedan) som sitter på vardera drev och sen monterar den nya kamremen och på med kamremsskyddet och dra åt innan jag demonterar tolken?

Bild
Bild
Senast redigerad av 1 AnkaN7893, redigerad totalt 0 gånger.
#768391
På med tolk, lossa spännaren, bort med remmen, lossa kamdreven något, på med nya remmen, släpp på spännaren - dreven kommer röra sig lite, dra åt dreven, bort med tolken/låsningen dit med kåpan och kör och se glad ut.

Detta förutsätter ju givetvis att du har låst veven också, men det förmodar jag att du har gjort, samt dragit remmen rätt så slacket är vid vattenpumpen/spännaren.
Dreven ska röra på sig moturs när du släpper på spännaren, om jag inte missminner mig.
#768440
Lucif3r skrev:På med tolk, lossa spännaren, bort med remmen, lossa kamdreven något, på med nya remmen, släpp på spännaren - dreven kommer röra sig lite, dra åt dreven, bort med tolken/låsningen dit med kåpan och kör och se glad ut.

Detta förutsätter ju givetvis att du har låst veven också, men det förmodar jag att du har gjort, samt dragit remmen rätt så slacket är vid vattenpumpen/spännaren.
Dreven ska röra på sig moturs när du släpper på spännaren, om jag inte missminner mig.
Veven är icke låst för tillfället med tolk, hittade inte hålet för tolken ?:-/ Någonstans runt startmotorn men den kommer man knappt åt.
#768442
Utan vevaxeltolk behöver du ju inte besvära dig med att låsa kamdreven. Bort med startmotorn, ta dig det besväret nu när du gjort så mycket annat och är vid mållinjen.
#768445
js1 skrev:Utan vevaxeltolk behöver du ju inte besvära dig med att låsa kamdreven. Bort med startmotorn, ta dig det besväret nu när du gjort så mycket annat och är vid mållinjen.

Tanken är att jag ska göra de, men blev arg på den så den fick stå i garaget och skämmas:) Men den sitter bakom startmotorn då?
#768605
Vilket håll snurrar vevaxeln? Medurs eller moturs. Den manuella spännaren har bråkat som fan med mig men tror jag fick till den, drar man motorn förhand medurs så funkar det fint, moturs så k*kar spännaren lite.

En arbetskamrat sa att så blir den när man drar åt fel håll och att vevaxeln går medurs ( samma håll som när man drar åt centrummuttern på vevaxeln).

Stämmer detta?
#768790
Lucif3r skrev:Jahaja, Ja låser du inte veven så spelar det ingen som helst roll hur noga du är med dreven och kamaxlarna - det kommer bli åt h-e fel iaf.

Jag är rätt säker på att motorn går medurs.

Det jag hört också så får väll chansa... annars lär man sig en dyr läxa.. Du kan la springa ut och kolla på din bil?:D

Tryckte dit vevaxeltolken med, nu stämmer dock inte kamdreven för 5öre då jag fick släppa på dom, men får göra nya markeringar :) den är ju hel nollad iallafall:)
#768821
js1 skrev:Den går medurs om du står framför motorn vid höger hjul.


Åh tack, att jag inte kollat där själv haha, aja då hoppas vi på att det fungerar :) vilket det borde om jag inte misslyckats med spännaren totalt
B230fk saknar kraft

Hej Jag har en volvo 940 med en nyrenoverad b230fk[…]

Det är där man skruvar fast dragögl[…]

Nu har jag gjort rent samtliga glidpinnar och lagt[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Hej, Ok, tack för svar. Vet du äve[…]