Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders41
Hallojsan i sommarvärmen!

Måste shimsa om min AC-kompressor, å vet att man INTE kan använda vanliga brickor till detta!
Var eller vilken firma ska man vända sig till för att hitta shims till min AC-kompressor...gärna i Gävle området?
Användarvisningsbild
av erikn
Man brukar väl ta bort brickor när man schimsar. Eller? Att man ska schimsa beror ju på att kopplingen är sliten så man vill att den ska vara närmare.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
finns en fulvariant
från hö hjulhus ta en ex förlängare 1/2 och en slägga och banka på de tre fjäderbläcken tills det funkar.
dock en fulvariant vill man vara seriös för man demontera kompressorn så man kommer åt med avdragare av rätt modell samt prova att ta bort shoims tills rätt avstånd erhålls 0,2-0,4 mm
av Andazon
Fick ta bort ALLA shims på min V70-98 när jag shimsa om kompressorn, så nu går den bara 30 000 mil till innan byte :lol:

Har du inte så bråttom, så är det bara att riva först, mäta upp vad som ev. behövs & sedan åka iväg till t.ex. Mekonomen & handla det som behövs. De bör ha detta då deras verkstad på Näringen i Gävle shimsar om AC-anläggningar ...

//Andazon
av anders41
Vill göra de så "rikgtigt" som möjligt, så de blir till att mäta spelet på magnetkopplingen sen riva den samma och ta bort den grövre av shimsen...vilket tydligen ska räcka enligt en massa andra trådar i ämnet på nätet!
Men har också stöt på trådar, där de skrivs att de INTE funnits några shims i kompressorn när dom rivit sin magnetkoppling!
Hur gör man då...vill ju ogärna köpa en beg kompressor, ännu mindre en ny?
av xxargs
Eftersom man vill att navets magnetringar skall närma remskivan så att elektromagneten orka dra igen så får man ta till filen, svarv eller fräsen och hyvla av navcentrumet 0.4 mm som annars normalt pressar på brickorna när dom fanns, det viktiga är nog att få det verkligen plant när det är tilldraget igen så att navet inte vobblar för mycket.

alternativet är att övertala fjädrarna att böja sig lite mer mot remskivan i sitt viloläge, somliga har gjort med anpassad platsbricka modell 'påsförslutare' så att magnetringarna lyfts en aning närmare remskivan i viloläget och den vägen får ned spelet.

med andra ord finns det lite utrymme för uppfinningsrikedom
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
anders41 skrev:Vill göra de så "rikgtigt" som möjligt, så de blir till att mäta spelet på magnetkopplingen sen riva den samma och ta bort den grövre av shimsen...vilket tydligen ska räcka enligt en massa andra trådar i ämnet på nätet!
Men har också stöt på trådar, där de skrivs att de INTE funnits några shims i kompressorn när dom rivit sin magnetkoppling!
Hur gör man då...vill ju ogärna köpa en beg kompressor, ännu mindre en ny?
lättast är att med bladmått se vilket spel du har i dag, sedan mäta shimsen med skjutmått och minska spelet till mellan 0,2 - 0,4. ta bort stora shimset känns ju inte som det ultimata för det skiljer garanterat från bil till bil
av *pettson*
Hur man gör om inga schims är kvar?
Tja man inser att magnetkopplingen inte är en evighetsdetalj. Det är en slitdetalj.
Man passerar sen avantia eller något liknande ställe och inhandlar en ny magnetkoppling och byter.
Vet man vad man söker går det givetvis att handla utomlands med.

Hej, Då detta är en mer generell fr&ar[…]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]