Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har läst på litegrann och byggt mig en "felkodsläsare" med en OBD kontakt och en lysdiod samt en strömbrytare. Som jag har förstått ska det fungera på en -97a v70. Den ser ut som bilden jag länkat, den är inte snyggt lödd men den fungerar rent elektriskt. Däremot fungerar den inte när jag kopplar in den i OBD 2 uttaget.

Jag gör såhär när jag provar om den funkar:

1. Sätter in den i uttaget som är i armstödet (antar att det är rätt uttag)
2. Vrider nyckeln till läge 2 och sen trycker jag på knappen på läsaren. Lampan lyser då.

Jag har provat att hålla in knappen i allt från 1-4 sekunder men lampan börjar aldrig blinka felkoder som den ska göra.

Läsaren är byggd med en kabel till diodens plus från OBD stift 16. En kabel direkt till diodens minus från stift 3 och den sista kabeln via strömbrytaren och från stift 5 till diodens minussida.

Jag förstår inte exakt HUR OBD burken ger signaler men som jag ser det kan det ju inte komma någon signal på stift 3 eftersom ingen lampa lyser? Jag byggde först läsaren spegelvänt, kan det hända att jag bränt något i OBD burken?

Det vore också intressant att veta vad som händer när jag trycker på knappen? "Slår jag på" utsignalen på stift 3 genom att trycka på knappen? Jag tycker OBD burken verkar lite magisk...

Vad kan vara fel? Varför får jag inga ljusblink? Det verkar ju inte vara så hemskt svårt när jag läst andra som byggt en likadan läsare?

https://www.dropbox.com/s/ziy2ipipwjlv6 ... 6%2054.jpg

/Hanna

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]