Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RunningMike
Hej,
ibland vid start så blir tomgången låg och knackig (500 rpm?) och bilen stannar ofta inom 2-15 sekunder. Vid några tillfällen så har endast ett startförsök fått bilen att hosta igång för att vid andra/tredje/fjärde/osv försöket vara helt utan tillstymmelse till att hosta igång. Inget händer om jag gasar vid dessa tillfällen.

Andra stunder så startar bilen helt utan problem. Detta problem har nu kommit och gått under några dagar. Har kopplat loss minuspolen som ett försök att "reset" ev fel i styrboxen, men det verkar inte ha någon inverkan.

Förslag på felsökning mottages tacksamt.

Trevlig midsommar!
av RunningMike
I morse hostade bilen igång i två sekunder för att senare vara stendöd. Passade på att kolla att gnista fanns (m.h.a. tändinställningslampa) till ett par av cylindrarna när jag drog runt motorn på startmotorn. Hade en kollega som lyssnade/kände om soppapumpen i tanken verkade ge livstecken när jag slog på/av tändningen, men han kunde inte höra/känna något liv. Ska den gå igång direkt när tändningen slås på? Styrs pumpen av något relä? Kan jag koppla lös bränsleledningen i motorutrymmet och se om soppa kommer där när jag slår på tändningen?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
http://www.svenska85x70klubben.se/forum ... php?t=3278

Hej, i länken finns en bra bild som visar bränslerelät som är märkt med 103 på toppen.
Att bränslereläerna blir dåliga är ju inte helt ovanligt på dessa bilar.

Kolla bränsletryck kan du göra framme på insprutningsbryggan, på högra sidan sitter en typ däckventil och med tändningen på så trycker du in käglan i mitten (samma som du gör om du släpper ut luft ur ett däck) då ska det komma en bränsledusch ur ventilen, akta ögonen.
av Tommty
bränslerelät brukar ju ge problem när bilen är varm då sprickan i lödningar vidgas.

Men kan ju såklart gått till det stadiet så att den inte ens får kontakt när den är kall.

Men jag skulle först kolla rotor/fördelare innan.
av RunningMike
Tack för bilden. Ska kolla reläet. Första gången detta fel uppträdde hade bilen gått i flera timmar i varmt väder för att sedan inte orka på tomgång. Morgonen efter var felet som bortblåst. Inte helt orimligt att värmen fått någon lödning av spricka. Kanske kan jag konstatera felet genom att knacka på reläet och se om bilen går bättre/sämre. Jag tolkar det som om att soppapumpen bak i tanken börjar pumpa direkt när tändningen är påslagen och då kan jag trycka ut bensin genom "bilventilen"?

Jag hängde på en tändinställningslampa på ett par av tändkablarna när motor drogs runt på startmotorn när felet inträffade och bägge gav regelbundna impulser i stroblampan. Då tror jag att tändningen sannolikt är i sin ordning eftersom bilen inte ens hostade till (m.a.o. bränslefel).

Ska kolla i morgon eftersom bilen står kvar på jobbet.
Användarvisningsbild
av jojjeblom
Ja pumpen ska gå igång direkt när tändningen slås på, det brukar höras ganska tydligt när pumpen surrar igång om du fäller ner ryggstödet i bak.

Det ska då vara tryck på bensinen vid ventilen, är det inte det och pumpen går så kan ju filtret vara igensatt tex. Har du bytt filter nyligen?
av RunningMike
Ja, för ett par månader sedan bytte jag burken precis framför tanken under bilen. Finns det fler filter i motorutrymmet?
Jag tänker att om filtret vore igensatt så borde inte bilen ena stunden gå helt utan problem för att andra inte starta alls eller hjälpligt gå på låg tomgång.

Tack för hjälpen. Återkommer med info när jag kollat bilen imorgon.
av RunningMike
Relät klickar när tändningen slås på. Till en början så kunde min kollega inte höra soppapumpen trots att han satt i skuffen med pumpen blottlagd, sen knackade han på den och då började den puttra lite grann. Lät ganska trött tycker jag dock. Slår den av efter ett par sekunder när den byggt upp tryck när endast tändningen slås på?

Hann inte köpa ny pump idag men imorgon tar jag nya tag, hoppas att den skuttar igång för pumpen kostar en knapp tusenlapp.
av Tommty
själva pumpen bygger bara upp tryck när du sllår på tändningen i läge 2. alltså ett surr på kanske 1-2 sekunder sen är den tyst tills du startar bilen.

Tycker inte du ska köpa en pump förräns du har uteslutit relät. Men ioförsig om du byter pumpen och det inte var felet så behöver du förhoppningsvis aldrig mer byta den :).

(ett tips är att låna från en fungerande bil, brosan,svärfar,kusinen,grannen då det troligtvis fungerar)

och nej, är bara 1 bränslefilter och det är precis efter pumpen.

Om du inte gjort det redan så dränk spr[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]

Injektorer

Klämmor, bultar och kopparbrickor kostar inte[…]