Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vet inte hur jag ska starta denna tråd... Så jag kör på bara!

Köpte en V70 2.5 GLT -98 23700mil i Söndags som var i kanon skick. Lyssnade på motorn, kollade under, kollade precis allt! Såg till och med bes.pappret som var fläckfritt med kvitto. Så jag slog till med 11.000:-. Stolt V70 ägare och kommer hem, inser att något inte stämde.. besiktnings pappret och kvittot från SBP var falsk!!!! Besviken och förbannad ringer jag upp ägaren som stod på ägarbytet och inser även där att det är den gamla ägaren till bilen fortfarande står på bilen (inte den jag köpte Volvon av)... Dom hade sålt denna V70 till denna herren för 2000:- som reservdelsbil då dom misstänkte att toppackningen hade gått för den dricker vatten! Polisanmälan är gjord och polisen kan inte ens se skillnaden på den falska och den äkta!!!!

nu är det så att jag har varit ute lite smått och kikat på Volvon och kört den, den ryker inte. Dricker inte vatten (vad jag har märkt) som dom säger.
Vad kan vara felet? Dom säger att den dricker mycket vatten, men jag ser inte att den ryker, finns inget vatten i oljan eller olja i vattnet, luktar inget speciellt från avgaserna vad jag har känt.... Enda jag kan se att det är hål i bakre ljuddämpare...
Hur kan man se om det är toppackningen? Måste jag lämna den på komptest eller kan man se detta själv? Är det någon slang, vattenpumpen eller något annat som kan läcka? Behöver verkligen hjälp. Om någon har idéer eller bor nära Karlstad som kan hjälpa mig finna vad som kan vara felet så skulle det verkligen uppskattas! :(

Snälla, hjälp...
Senast redigerad av 2 BamseHagman, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
Välkommen till forumet. Om du börjar med skriva en vettig rubrik gällande felet som berör bilen så lär svaren bli flera och bättre. Sen är det ju bra kolla upp så det verkligen är bilägaren man köper bilen av, även tidigare ägare har ju gjort fel som inte själv lämnat in pappret på ägarbyte!
av BamseHagman
Så där, topic ändrad...
vet att jag gjorde en rejäl miss att jag inte kollade upp bilen mer innan köp, brukar göra det. Men denna gång gjorde jag inte det så förr eller senare så ska man väl åka på en fet smäll som nu! :-O)
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag hade börjat provtrycka systemet för se om man ser något yttre läckage, kan även vara värmepaketet som läcker inne i bilen. Bara lyfta på mattan och kolla om det är blött...
Vi behäver inte måla fan på väggen direkt, kanske felet är enkelt och affären inte blir så dålig i slutänden :D
av Kena
Det priset för de milen är väl inte så mycket att orda om. Finns lite rep utrymme s.a.s om bilen i övrigt är fräsch :wink: Hoppas det löser sej med ägarförhållandet bara
Bilen är i kanon skick annars! Finns inte en enda rostfläck och förra bes. 2012 gick den igenom utan problem.
Har pratat idag med förra ägaren där och frågade om hur den dricker vatten. Vattnet försvinner bara sa dom, hamnar inget i oljan eller liknande
och när den väl kommer upp i temp så blir den lite orolig och bubblar lite sa dom?

Är det ett komptest som gäller för att finna vart felet är?
av rid54
Komptest verkar inte det första man gör i detta läget, men en provtryckning av kylsystemet. Det bör visa var/om det läcker kylvätska. Läcker kompression ut i kylsystemet brukar det bli tydligare symptom (övertryck, avgaslukt i expansionskärlet, i svåra fall fontänverkan när man öppnar expansionkärlet eller en spräckt kylare).
av Kena
Kan ju vara så enkelt som att du bara behöver se till att locket till expansionskärlet håller tätt. Släpper den ut tryck så kokar motorn.
av Andis
Tjitt duktiga förfalskare. Trodde dom skulle ha svårt med termokvittot att kopiera ett sådant. Men dom kanske har skrivare av sådan modell.

Hoppas det löst sig så du får behålla bilen nu när du köpt den.

Har du bara ett mindre läckage i motorn.

Kan Omega 101 avhjälpa problemet.
Har själv en motor i en bil med en spricka i ena toppen och den har nu gått i 2 år med Omega 101 utan att ta en droppe vatten efter jag hällt i det.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:Tjitt duktiga förfalskare. Trodde dom skulle ha svårt med termokvittot att kopiera ett sådant. Men dom kanske har skrivare av sådan modell.

Hoppas det löst sig så du får behålla bilen nu när du köpt den.

Har du bara ett mindre läckage i motorn.

Kan Omega 101 avhjälpa problemet.
Har själv en motor i en bil med en spricka i ena toppen och den har nu gått i 2 år med Omega 101 utan att ta en droppe vatten efter jag hällt i det.

Lycka till
Med vänlig hälsning,
Andis
Helt otroligt vad dom kan göra i dag med förfalskningar.... När inte ens polisen kan se skillnad på det så är dom för bra!
Bilen är min, oavsett sa dom när jag pratade med polisen i Fredags igen, så igår gjordes ägarbytet! :)
Som det ser ut så är det en mindre läcka då jag inte har märkt något, dock har jag inte använt bilen så den är avställ och obesiktad. men kommer fixa detta i slutet av veckan hoppas jag! Har fått direktioner hur jag ska göra ett trycktest hemma så jag ska testa detta och se vart läckan är. Är den liten så ska jag kika på Omega 101 :) Tack!

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]

Spolning av automatlåda

5400:- tog Niemi bil i luleå för spolni[…]