Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haso
Hej

Under körning så började motorn misstända , gå ner i varv och sedan stanna . Vatten fanns i oljan och vid kompprov så visade det låg komp på alla cylindrar, högst var det 5bar och cylindern jämte var 2bar. Bytte topplockspackning men bilen startar inte , tog då nytt kompprov och på alla cylindrar var det 7 bar , blev inget högre med en skvätt olja heller . Jag har för mig att det ska ligga runt 10-11 bar i komp . Är det så att toppen blivit skev eller att samtliga kolvringar nöp ?
av *pettson*
Nej toppen måste inte planas. Men det måste redas ut vad problemet är.Kördes den vidare varm?
Blev den ihopsatt rätt? Stämmer kamaxelposition (insug resp avgas) Nollställdes motorn korrekt?
Är topplocket korrekt såsom ifall ventilerna slipats in osv.
Det finns massor med saker som kan orsaka dålig kompression förutom en för mej otroligt skev topp
av haso
Hej och tack för svaren .
Efter att bilen började bluddra tills den heldog var på 500m , motorn varvades "ur" så den skulle klara sista metrarna till parkeringsplatsen Kamaxelpositionerna kontra vevaxeln har dubbelkollats ( även om dessa står fel så skall väl kompet bli högre ?)och ventilerna täthetskollade med diesel och det var tätt . Bytet gjordes hos den lokala bilverkstan som är duktiga (tror jag) och när de inte fick igång bilen och inte ville felsöka mer utan att få mer betalt, så deras slutsats var att ringarna är slut .Jag invände att då skulle alla ringarna vara slut eftersom kompet på samtliga cylindrar var 7 bar så hade de inget svar mer än att då var det något annat som var otätt , kan oxå infoga att bilen går att dra igång när varvtalet blir över 1500varv på motorn och då går han men ett hårt metalliskt knackande , släpper man under 1500 varv dör den och det går inte att"pumpa "upp varvtalet utan den tvärdör direkt.
av rid54
Nu kan jag inte den motorn i detalj, men det låter osannolikt att alla ringar tar slut så jämnt, på så kort tid... Troligare är något som är gemensamt för alla cylindrar, typ kamaxel... Står ventilstyrningen fel kan kompet påverkas (del av kompressionsslaget står någon ventil lite öppen = låg komp). Kan vevaxelns remskiva lossna från axeln (kil trasig eller liknande)? Då kan ju inställningen av kamaxlarna blir svår. Jag skulle nog "trippelkolla" just kamaxellägena och se att markeringar på remskivor e.d. stämmer med själva vevaxeln.
Mvh
av haso
Kan du förklara mer med markeringarna på bakkanten av kamaxeln och vad man gör då ? Har tittat på markeringarna på kamax´larna konra vevaxeln och märknngen på kåpan som det står i Haynes .Tack på förhand
av *pettson*
Låter som om timingen är åt helvete kortfattat. I med en tolksats så ska du se att det löser sej.
I övrigt, hur har det kollats i efterhand så inte insug och avgaskam har blandats ihop? Det är lätt gjort utan rätt verktyg och vana. Läst av orginalnumret på dom? Stämmer dom så blir det lättare.
Med allt verifierat klämmer du dit en tolksats för att nollställa motorn.
av haso
Ok , ska plocka ner och titta på detta , kan jag utgå från att märkningen på vevaxeln är rätt , för det kan man väl inte ställa fel `? kan man kolla mot ettan kolv är nära ÖDP?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]