Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
#752450
lämnar in bilen på kopplingsbyte imorgon. har sagt till dem att även byta packboxen som just nu läcker lite.

Någonting mer som ska i som jag missat som är bra att byta? har inte lust att göra detta igen.
av *pettson*
#752508
Om dom som ska byta är seriösa, då föreslår dom förebyggande åtgärder åt dej, med förklaringar varför så att du kan ta beslut. Det är ju dom som är proffsen, inte du.
Hursomhelst så bör man byta packbox bakom svänghjulet. Man ser över svänghjulet så det inte är för slitet. Man planar om det behövs och om det går. Annars fixar man ett annat bättre samtidigt. Kopplingen byts komplett inklusive utrampningslager. Man rengör ingående axel på växellådan och man rengör stödrörets in och utsida. Det är seriöst att känna på växellådans lagerglapp (ingående axel) samt att åtgärda det samtidigt om det anses för glappt.
Naturligtvis sköljer man samtidigt ur sprängkåpan från skräp. Till sist återmonterar man.
#752634
Vad är det man tittar efter när man tittar efter slitage på ett svänghjul? Samt hur ser "normalt" resp. "slitet" ut? Hur mycket kan man plana ett svänghjul innan det blir förstört?
Är det "enkelt" att fixa ingående axel-glapp på lådan? Eller måste man riva isär hela lådan för det? Och vad räknas som "för glappt"?

Likabra att passa på att fråga när ämnet redan är uppe, då man förr eller senare säkert lär ner med lådan av någon anledning :)
#752653
*pettson* skrev:Om dom som ska byta är seriösa, då föreslår dom förebyggande åtgärder åt dej, med förklaringar varför så att du kan ta beslut. Det är ju dom som är proffsen, inte du.
Hursomhelst så bör man byta packbox bakom svänghjulet. Man ser över svänghjulet så det inte är för slitet. Man planar om det behövs och om det går. Annars fixar man ett annat bättre samtidigt. Kopplingen byts komplett inklusive utrampningslager. Man rengör ingående axel på växellådan och man rengör stödrörets in och utsida. Det är seriöst att känna på växellådans lagerglapp (ingående axel) samt att åtgärda det samtidigt om det anses för glappt.
Naturligtvis sköljer man samtidigt ur sprängkåpan från skräp. Till sist återmonterar man.
självklart ska verkstäderna ha kunskap och ge råd. Men allt för ofta så ser man motsaten, speciellt här på forumet, därför frågar jag så jag kan ställa kraven på verkstaden att det utförs.

Skickade runt ett 20 tal mail till olika verkstäder om detta bytet och fick olika prisförslag, valde sen att ta den med bäst svar (ej billigaste) vilket verkar som att dessa gubbarna kanske har nåt emellan panbenet.

Dock så skickade dem ett sms igår och sa att dem inte kunde ta in min bil idag p.g.a sjukdom, svarade inte ens om en ny alternativ tid vilket kändes lite halvdåligt.
av *pettson*
#752696
Lucif3r skrev:Vad är det man tittar efter när man tittar efter slitage på ett svänghjul? Samt hur ser "normalt" resp. "slitet" ut? Hur mycket kan man plana ett svänghjul innan det blir förstört?
Är det "enkelt" att fixa ingående axel-glapp på lådan? Eller måste man riva isär hela lådan för det? Och vad räknas som "för glappt"?

Likabra att passa på att fråga när ämnet redan är uppe, då man förr eller senare säkert lär ner med lådan av någon anledning :)
Ett svänghjul med repor efter nitar, eller med blånerad och sprucken yta måste renoveras. Det handlar oftast om att man plockar ca 1mm. Enklast är det med en bra planslip. Det är få svarvar som tar storleken svänghjulet har. Man får tänka på att man inte plockar av för mycket material eftersom det påverkar kopplingspedalen till slut. Men ett svänghjul som inte blir reko efter 1mm är egentligen att kasta då det finns tusentals som är fräshare för småpengar.
Nej det är inte enkelt att fixa ett glapp i ingående lagret. Men man får välja mellan att lösa uppgiften eller byta låda, lådan måste klyvas. Det väsnas rejält nämligen och lösningen? Det är låda ned igen. Bättre att lösa problemet direkt.
Vad är för glappt. Du ska inte kunna känna något glapp i axeln varesej axiellt eller radiellt om det är bra.
Elpriset

2. Högkostnadsskydd på el. Man ska be[…]

De flesta kör omkring med en spricka i vindr[…]

Okej, det var bra att veta. Jag hade mätt ohm[…]

Har funnit mikrobrytare som kan passa. Men de ser […]