Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkk77
Hej

Jag har en Volvo 850 glt.97 Som helt plötsligt började ryka vitt ur motorn för att sedan rycka och hoppa...körde då till vägkanten stängde av bilen, sen dess är den helt död , tänder inte när jag försöker starta den...
Jag var först inne på att det kan vara topplockspackningen, men har nu skruvat ner insug och oljefällan, oljefällan var klart inte ren direkt men ändå inte så det skulle vara stopp i alla fall vad jag kan se, men vände upp och ner på insuget och där var ju olja i inte jätte mycket, men ändå lite, det skall väl egentligen inte finns någon olja i insuget eller? Den morgonen tändes ochså oljelampan så jag slog på lite då detta var innan jag fick stopp...

Mycket tacksam för svar
Henrik
Användarvisningsbild
av darkien
börja med att ta ut felkoder o få en fingervisning den vägen

har de försvunnit vatten ur kylsystemet
hur ser stiften ut i den
vad har du för kompresionsvären på respektive cylinder
av Henkk77
Hej och tack...
Vattnet dricker den inget speciellt' och stiften skall det inte heller vara något fel på..... Ja jag kanske får göra ett komp prov , men skall inte motorn vara varm då helst min går ju inte ens igång?
Användarvisningsbild
av darkien
komptest kan göras på varm och kall motor med kall motor kan du få ett lägre värde men avviker de mycke så kan man enkelt kolla om de e oljeringarna som läcker genom att skvätta i lite olja i cylindrarna o ta ett nytt kompprov stiger kompet var de ringarna som släppte igenom e de lika dåligt e de antingen brusten blockpackning eller ventiler som inte stänger helt

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]