Jag har eftermonterat ECC i min.... och jag kan säga att jag gör inte om det. Delarna kostade 8000 på skroten. Dessutom tillkommer reservdelar på ca 2000kr. Du måste byta alla packningar plus troligen renovera kompressorn (byte av axeltätning + oringar + 5 packningar inne i kompressorn). Ny tork (ackumulator) är obligatoriskt byte när systemet varit öppnat. Läcksökning (2ggr) och fyllning av systemet 2000. Totalt ca 12000kr.
Elen är i stort sett dragen. Det som saknas är två kablar en till pressostaten och en till diagnostikuttaget. Dessutom ska ett gäng kablar anslutas till ECC styrboxen (ca 8st). Det är egentligen inget svårt, alla kablar slutar i kontaktstycket som sitter under knäpanelen på förarsidan.
Jag köpte även hela värmepaketet med fläkt och spjällmotorer så det sparade en hel del jobb. Dessa delar köpte jag:
Kompressor
Värmepaket
Kondensor
Ackumulator (Ny)
ECC box
Hela elsystemet
Alla rör och slangar
Packningar till rör och slangar (Nya på volvo)
Packningar till kompressor (Nya på Celer)
Axeltätning till kompressor (Ny på volvo, det blev 2st eftersom jag pajjade första, ca 600kr/st)
Konsoll för montering av Ackumulator (Ny på volvo 25kr)
Skruvplatta + skruv för montering av kompressor (Nya på Volvo)
Kompressorolja (Ny på Volvo)
Tidsåtgång:
Urmontering av instrumentbräda: 1 dag
Kabeldragning i instrumentbräda: 4 timmar
Kabeldragning i bilen (2st): 2 timmar
Inmontering av instrumentbräda: 6 timmar
Renovering av kompressor: 1 dag
Montering av kompressor och kondensor + slangar och rör: 1 dag
Det skulle nog gå lite fortare om jag skulle göra samma sak en gång till...
Se även denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=9099