Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marreboy
Är ny ägare till en 850 T5 - 97:a, kanonbil....MEN jag har fel på AC:n, ibland kyler den helt perfekt, men ofta så efter ett tag så kommer det bara ljummen fuktig luft, fläkten går som bara den, men som sagt, den kyler ej. Om man stänger av motorn och startar igen så brukar det fungera på nytt. Någon gång har jag kört 15 mil utan problem, men ibland så börjar det strula efter ett par hundra meter. Jag är så enormt okunnig på detta och hade tacksamt tagit emot lite tips på vad problemt kan vara, vill inte bli lurad av någon verkstad.
Senast redigerad av 1 Marreboy, redigerad totalt 0 gånger.
av malkom
Hej,
Har samma problem som dig, läst här på forumet att det tydligen är kompressorn..
Användarvisningsbild
av Marreboy
Tjena, det här som alla talar om som kallas "shimsning" vad är det för något då? Kanske det hade hjälpt......vet någon om det finns något ställe i malmö trakten som fixar dessa problem?
av akre
Det sitter några shims på axeln under själva kopplingsplattan. Det *kan* gå att shimsa om utan att lossa på kompessorn (och tömma systemet).

Bild

Man lossar på skruven i centrum och håller emot med mothållet. Sedan skruvar man i 3st långa M5 i hålen (De två som mothållet sitter + hålet ovanför) så kommer kopplingsplattan ut.

Nedan är några fler bilder från renoveringen jag gjorde:

Bild
Packningssats

Bild
Avdragare för att lossa på remskivan

Bild
Gaveln borta

Bild
Isärdragen kompressor

Bild
Innanmätet med kolvar mm

Bild
Ny axeltätning
av MisterNo
Hej Akre!
jag såg i bakgrunden att du hade sprängskiss av kompressor och jag undrar om du har det i digital form och eventullt vill dela ut den till andra
hälsning
av akre
Sorry att jag inte har svarat tidigare. Skissen kommer från VADIS. Hojta till om det är aktuellt fortfarande.

V70 är såld senan ett halvår sedan, Trots många krämpor med sina 33000 mil så funkar AC fortfarande :D
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan vara för stort spel, ja. Mät med bladmått mellan tryckplattan (där det står 17610 på akres bild) och remskivan. Boken säger 0,3-0,6mm, men det brukar kunna gå till lite över 1 mm innan magneten inte orkar dra.
av Mimika
När du väl håller på med detta så glöm inte att ta damsugaren för att rensa tempgivaren i kupén också..
på min 93.a så finns två uppe vid handtagena, varsin ovanför de främre dörrarna. men din bil är lite nyare så jag skulle tro att du har den vid konsolen. på vänstersida av kontrollerna av tempraturerna... är som ett galler där inuti finns en fläkt som samlar rätt mycket dam
När du väl rengjort där så brukar det ge ett mycket bättre kylning. när fläkten har mindre motstånd (inge dam)
Användarvisningsbild
av Hexenhammer
Har du gjort en felsökning? Jag har nämligen hört om många fall där man tror
att AC:n är trasig så fort den inte kyler som den ska. Det kan ju faktiskt vara så
att den är slut och behöver fyllas på (den kör på "bottenskrapet" av kylargasen, eller nåt)...
Och det kostar bara runt 500kr. Tror dom brukar ta en femhundring för en felsökning också...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om det fattas gas finns det en läcka, och det skulle iaf jag se som "trasigt" Nu går den ibland och ibland inte, gasen brukar inte krypa tillbaka in när den har läckt ut...
Att den går en stund från kallstart och sen lägger av är typiskt för stort spel i remskivan.
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]