Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tungafoten
?:-/ Hejsan alla glada volvoentuiaster.
Var en glad nybliven ägare av en ganska fullutrustad V70 awd, och jag anser mig ganska duktig på att lyssna efter missljud
vid provköp, men ack vad jag bedrog mig, missade en fjäderbenslagring trötta nivåmatic och sedan är jag rädd att
stödlagret till kardan var på upphällningen, för när jag fyra dagar efter köp så kom det kräkmycke snö, och för varje gång
jag skulle starta så kom det ett oljud som bara blir hådare och hårdare, för varje gång 4wd kopplas in.
Vad jag lyckats söka mig till här på forumet så är det vanligast med att gummit till stödlagret kastar in handduken och ger upp
och att det är orsaken till missljudet, är jag då rätt ute?
Oljudet uppstår vid svängar i lägre hastighet och det är verkligen ett rejält klonk bakom förarstolen, både när ja kör framåt och bakåt.
Det blir såklart även om jag trampar fullt och gör kickdown, samt att även när jag släpper trycket med gasen och bilen får
självrulla så att säg, då när 4wd "kopplas ur" då klonkar den ur.
Verkar finnas lite firmor som ploppar upp som "renoverar" kardan, för runt 6tkr, är det värt eller kan en begad funka lika bra?

Sen har jag hittat att den kära absen är tydligen ett vanligt bekymmer, och där läste jag tipset om att stoppa dit en distans
till boxen, funkar det även när man bara har "abs-flimmer" och inte lampan tänds? eller är det mer troligt en krans som spruckit?
Tycker det uppkommer mer frekvent när jag svänger höger.... Har inga bekymmer med hastighetsmätaren eller tracks.

Tacksam för hjälp, ps har sökt efter information och försökt sammanställa den i detta frågeinlägg, mest bara för att säkerställa att jag är rätt ute...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är inte så insatt i AWD, men ett stödlager bör du kunna köpa på t ex volvo och byta... Tror det var -99 stödlagret inte gick att byta längre...
Ett stödlager, iaf på RWD, brukar inte direkt göra klonkande ljud, utan rejäla vibrationer, och är inget kul att åka med :roll:
Det vanligaste felet är väl dock att viscon ger upp.... Ingen direkt superdesign på den..

Det där med plastbit vid abs'en råder det lite delade meningar om... Visst kan du prova, det kostar ju inget, men det är väl mer troligt att någon sensor bråkar, alt. lödningarna i boxen.
Bästa vore att läsa ut felkoder så du får en liten vägledning iaf istället för att gissa.
av Henke3
Stödlager finns inte att köpa på Volvo, tyvärr.
Ljudet du beskriver låter antingen som stödlagret eller att bussningen längst fram
på momentröret gett upp, då kan du i värsta fall få metallkontakt.
Stödlagret kan du temporärt kurera genom att trycka in en tunn slang runtom mellan
ytterdelen som är skruvad i balken och innerdelen runt spårkullagret för att
begränsa dess rörelse, då märker du om det är därifrån ditt klonkljud kommer.
Du får naturligtvis andra oljud och vibrationer som kommer att leta sig in den vägen
så det är bara en temporär lösning i felsökningssyfte.

För övrigt så är fyrhjulsdriften alltid inkopplad på din bil, steglöst reglerad genom att
silikonoljan i viskokopplingen överför mer moment ju varmare den blir av slirningen
mellan kardanaxeln och bakaxeln men även när den är kall överför den moment.
av tungafoten
Nä stödlagret har ja hittat löst på annat håll nytt o flera fristående firmor som byter.
Men bussningen va något nytt, något man byter själv?
Tackar för tipset med absen iaf!
av tungafoten
hittade en bussning på volvo för 285:- som ska sitta i momentröret som det hette på vovlospråk, något som låter bekant att dom bytt?
något man gör på okq8 eller ska till press och grejer för att få dit den?
Användarvisningsbild
av ketto
zillen skrev:Behövs ingen press..
Varför inte? Bussningen sitter väldigt tight! Att slå ut den rekommenderas inte!

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]

Artikel numret till Volvos originaldörrskydd […]