Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MegaJos
Jag har fått indikationer på att styrboxen till insprutningen börjar ge sig. Går det att kontrollera att den är 100% funktionabel själv eller måste man lämna in bilen? Och om man byter till en likadan box; kommer bilen gå som vanligt eller måste Volvo programmera om den nya styrboxen?
Och hur har du kommit fram till att det är styrboxen?

Edit: Och nej, du kan inte byta styrbox då immon sätter stop för det. Programera om immon är ignet volvo gör iaf, och dom säger att det inte ens går. Enda valet du har, om det nu mot all förmodan är styrboxen (har väääldigt svårt att tro på det), är att köpa en splitter ny styrbox.
Lucif3r skrev:Och hur har du kommit fram till att det är styrboxen?

Edit: Och nej, du kan inte byta styrbox då immon sätter stop för det. Programera om immon är ignet volvo gör iaf, och dom säger att det inte ens går. Enda valet du har, om det nu mot all förmodan är styrboxen (har väääldigt svårt att tro på det), är att köpa en splitter ny styrbox.
Jag har en felkod och lambdalampa som kommer tillbaks så fort jag startar bilen igen. En polare hävdade att det var styrboxen eftersom koden kommer tillbaks direkt. Bilen gick igenom besiktningen med tänd lambda utan problem.
Lucif3r skrev:Be din polare att lära sig hur saker och ting fungerar innan han häver hur sig saker.

Att lamdba lampan lyser beror garanterat på något annat. Se till att få felkoder utlästa och tolkade av någon som vet sin sak.
P1308: A/C Clutch Circuit Failure / Accelerometer signal. Accelerometer, tryckgivare, tankgivare och A/C funkar utan problem. Kablaget är helt. Låg spänning i output efter accelerometer. Tolka.
MegaJos skrev:
Lucif3r skrev:Be din polare att lära sig hur saker och ting fungerar innan han häver hur sig saker.

Att lamdba lampan lyser beror garanterat på något annat. Se till att få felkoder utlästa och tolkade av någon som vet sin sak.
P1308: A/C Clutch Circuit Failure / Accelerometer signal. Accelerometer, tryckgivare, tankgivare och A/C funkar utan problem. Kablaget är helt. Låg spänning i output efter accelerometer. Tolka.
Felkoden är EFI-444 på volvospråk och innebär att du har haft intermittent för hög signal från accelerometern medelvärde över 3.5V. Bör ligga på 2.5V i medel.

Möjliga orsaker:
* short-circuit to supply voltage in signal cable
* open-circuit in signal cable, ground lead or power cable
* short-circuit to ground or supply voltage in power cable
* contact resistance in terminals
* short-circuit to ground in air conditioning (A/C) pressure sensor
* short-circuit to ground in fuel tank pressure sensor power cable
* defective accelerometer.
SubMarine skrev:Felkoden är EFI-444 på volvospråk och innebär att du har haft intermittent för hög signal från accelerometern medelvärde över 3.5V. Bör ligga på 2.5V i medel.

Möjliga orsaker:
* short-circuit to supply voltage in signal cable
* open-circuit in signal cable, ground lead or power cable
* short-circuit to ground or supply voltage in power cable
* contact resistance in terminals
* short-circuit to ground in air conditioning (A/C) pressure sensor
* short-circuit to ground in fuel tank pressure sensor power cable
* defective accelerometer.
Spänningen ligger på 1.74V på output, men det är ju samma kod hos Volvo...tror jag. Hittar varken kortis eller skadade kablar. Inget motstånd i nån kabel (mätt mellan komponent och styrbox). Kontakterna är rengjorda. Jorden går genom styrboxen.
Hittade lite mer info:

The accelerometer, fuel tank pressure sensor and air conditioning (A/C) pressure sensor power cables are connected inside the engine control module (ECM). If there is a fault in any one of these cables all three will be affected. In cars without an air conditioning (A/C) pressure sensor the wiring is pre-routed. It should always be checked.

Har du kollat så att du har jord på jorden, +12V på matningskabeln till alla sensorerna? Samt att det inte är kontakt mellan signalkablar och jord/matning någonstans?

Edit: Eftersom felkoden även tyder på att felet är intermittent så kan det vara en bra idé att ruska om kablaget lite etc som det kanske gör om man kör på dåliga vägar.
SubMarine skrev:Hittade lite mer info:

The accelerometer, fuel tank pressure sensor and air conditioning (A/C) pressure sensor power cables are connected inside the engine control module (ECM). If there is a fault in any one of these cables all three will be affected. In cars without an air conditioning (A/C) pressure sensor the wiring is pre-routed. It should always be checked.

Har du kollat så att du har jord på jorden, +12V på matningskabeln till alla sensorerna? Samt att det inte är kontakt mellan signalkablar och jord/matning någonstans?

Edit: Eftersom felkoden även tyder på att felet är intermittent så kan det vara en bra idé att ruska om kablaget lite etc som det kanske gör om man kör på dåliga vägar.
Jag kollat det mesta men kanske inte kablarna till tanksensorn ordentligt. Just eftersom allt sitter anslutet i ECM (styrboxen) så lutar det mer och mer åt att det är den det är fel på. Just därför jag startade tråden.

Hur kollar man jord på jorden? Jag har mätt mellan accelerometerns kontakt och batteriet. Det har givit 5V på + och - samt (-)1.74V på output.

Jag har lossat acc. kabeln ända upp till ECM och kontrollerat. Det borde ha ruskat om den en del. Klart värt att testa igen.
MegaJos skrev:
SubMarine skrev:Hittade lite mer info:

Jag kollat det mesta men kanske inte kablarna till tanksensorn ordentligt. Just eftersom allt sitter anslutet i ECM (styrboxen) så lutar det mer och mer åt att det är den det är fel på. Just därför jag startade tråden.

Hur kollar man jord på jorden? Jag har mätt mellan accelerometerns kontakt och batteriet. Det har givit 5V på + och - samt (-)1.74V på output.

Jag har lossat acc. kabeln ända upp till ECM och kontrollerat. Det borde ha ruskat om den en del. Klart värt att testa igen.
Så både matning och jord till accelerometern visade 5V? Säker på att du mätt på rätt sätt? För att kolla så att du har jord på jordstiftet på komponenten så kan du mäta resistansen mellan kontaktstiftet och en bra jordpunkt på karossen eller på minuspolen på batteriet. Du ska ha i princip 0 Ohm där. Sen för att kolla vad du har för matning till accelerometern så mäter du spänningen mellan jord och matningspinnen på accelerometern, detta förutsätter ju dock att du faktiskt har jord där. Du kan också mäta mellan matningspinnen och batteriets minuspol.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]