Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag behöver lite goda råd

Jag är utomlands ..det är 25-30 grader här
Köpte mig en hederlig svensk volvo 850 -97 och trodde jag gjort något listigt.
Förre ägaren påstod att han haft problem med kylarslangarna och bytt (jag tror nu att han har försökt spola ur kylaren eller använt något medel)
Packningen på vattenpumpen gick ganska fort och nu har den gått igen (tror jag för det är för mörkt att felsöka just nu)

Jag har märkt att det lätt blir övertryck eftersom det har pyst till i övertrycksventilen i locket till kärlet nån gång. Jag funderade på om jag skulle byta hela kylaren men jag funderade bevisligen för länge.

Till frågan:
Kan det vara något annat fel än att kylaren har rostat igen och det är dags att byta den? Kanalerna i motorblocket är väl så pass stora så det borde väl rimligtvis korka i radiatorn först!??
Eller något HELT annat fel?

...tacksam för stöd
Senast redigerad av 1 surfvolvo, redigerad totalt 0 gånger.
Försökte uppdatera texten ovan:
Kunde inte vänta till imorgon så jag tog ett gäng ficklampor och en flaska vatten för att provstarta igen.

Visar sig att vattenpumpspackningen nog är hel. Det är nog genom övertrycksventilen som allt vatten försvinner.

Det ser ut som att förra ägaren har bytt anslutning i motorblocket närmst kärlet ..i övrigt kan jag inte spåra så mycket arbeten.

När jag kört motorn ngr minuter och sen stänger så bubblar det ordentligt och onaturligt i kärlet och pyser ur övertrycksventilen (tror jag möjligen kanske i anslutningen till den lilla luftreturen) Efter att jag lossar locket pyser övertrycket ut och det blir helt tyst.

Motorn har alltså vilat i 2-3 timmar innan detta och det känns inte som att det borde bygga upp ett sånt tryck direkt bara på grund av temperaturen...tycker jag

Möjliga felkällor jag kommer på just nu
1. radiator igenproppad
2. fel på termostat
3. Fel på övertrycksventilen i locket ??
av *pettson*
Ta ur termostaten först. Det är för att se om den som sitter där är felaktig eller felaktigt monterad. Det är ju senaste jobbet. Om bilen trots detta bygger upp tryck direkt så tätar inte toppen längre.
Det behöver inte bli särskilt dyrt. Det beror på dej själv, hur villig du är att arbeta och hur villig du är att använda billiga men bra delar. Med 99% säkerhet är toppen okej, vad som troligen hänt som händer ibland, är att termostaten hängt sej i stängt läge. Bilen har kokat lite för mycket och lite för länge. Då sträcker sej topplockskruvarna och läckaget är ett faktum. Packningen är hel men som sagt det finns inget spänn mot den och då tätar det inte.
Så på inköpslistan finns MINST en tub volvolim. En packning och topplocksskruvar. Samt då några avgaspackningar och en insugspackning.
Tackar!!!

Jag ska kolla termostaten

Det var ju skönt att höra att toppen inte brukar bli skev .... Det kan i varje fall inte mycket det läcker ..motorn går ganska jämt ..inga vita avgaser vid start.

Den gick fint i en timme igår tills vi stannade för att tanka och sen 5 min senare när vi körde in i ett regnväder ..då började den misstända ..det brukar ju tyda på dåliga tändkablar osv. så jag stannade för att göra rent dem vilket brukar vara en quickfix. Tändkablar o fördelare är dock som nya ( men ålder är så svårt att bedöma när man är van vid salt-slitaget hemmavid)
När jag sen skulle starta efter kabeltvätten så varnade kylarnivån och mycket riktigt behållaren var i princip tom.
Jag vet inte om det där med regnet verkligen hade med saken att göra ..kanske toppen bågnar lite när den blir tillräckligt varm och då blir hålet så stort så den misständer.

Funderar också på om radiatorn kyler sämre när det regnar ?? man tycker ju det borde kyla bättre men det kanske korkar igen luftflödet i radiatorn och är den dålig och ligger på gränsen så märks det.

Jag har svårt att känna om det luktar utländsk kylarglykol eller avgaser i behållaren ... det är i varje fall inte någon påtaglig avgaslukt

Hur ser man om det är vatten i oljan ? På stickan ser den okej ut ...men om det är vatten borde det väl rinna av medan jag lyfter upp stickan
av *pettson*
Det finns egentligen bara en sak som gör att ditt system inte kokar vid normal körning med frisk bil. Det är att du har övertryck i systemet.
OM systemet läcker någonstans så du inte kan få normalt övertryck så kommer motorn att koka så fort den kommer upp i arbetstemperatur, utan att det är fel på motorn i sej.
Du säger att vatten försvinner, men motorn går bra i övrigt och visar inga direkta tecken på att dra vatten. Det kanske är dags att få den provtryckt så att du får se vart vattnet läcker ut? För som sagt.. läcker vattnet ut så sjunker trycket och bilen kokar när trycket blir tillräckligt lågt.
Sen när det kokar, ja då blir det åter tryck igen, men då är det försent.

Vanliga ställen för läckage: kylargavlar, slanganslutningar, expansionskärlet i sej, trasigt lock till expansionskärlet.
Med så stort läckage borde det synas vart det blir blött.
Tack
Locket är starkt misstänkt för att släppa ut vatten.

MEN eftersom packningen på pumpen gått en gång OCH eftersom kylslangarna ser svällda ut har jag gått på känslan att locket nog släpper ut när trycket är för högt. (kylslangarna kan iof tänkas svälla upp efter 15 års normalanvändning i subtropiskt klimat)
Först o främst - tack för all hjälp och stöd - det ger en varm känsla! :-)

Nu har jag äntligen haft lite tid att ägna åt bilen.

Körde förbi en kylarverkstad som mätte trycket i systemet åt mig och det verkade helt ok.

Köpte mig ett nytt kylarlock och nu är det näääästan okej. Det kan pysa ut en fingerborg nån gång ibland bara.

Svårt att säga när det pyser men jag tycker det verkar vara en väldig skillnad av och till på hur mycket vatten det är i behållaren ...ibland är det upp i taket och ibland halvfullt under gång. ( Vid sval motor är den mitt emellan max och min nu)
Det känns onaturligt ..det brukar väl vara så att nivån ser ut att ändras vid gång men att den då är konstant ändrad tills motorn svalnar.
Jag tror också att det lilla som pyser nu är vid de tillfällen det är upp i taket på behållaren.

Sammanfattningsvis:
Fläkten verkar starta ok
Locket bytt
pumpen bytt
Frågade firman som gjort något innan jag köpte bilen - och de säger de tätade läcka i reservoaren i själva radiatorn.

Kvarstår:
helt ny termostat (den ser helt ny o fräsch ut och den öppnar fint när det är varmt ..men det kanske är något fel på den endå ???)

sen vet jag inte vad mer det kan vara ....kanske propp i systemet ?? ... eller mini mini läcka i topplocket som inte går att mäta med tryckmätare?
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]