Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare grabbar!

Tänkte bara kolla om någon vet om det är möjligt att plocka isär motorerna på våra V70's eller om de är fastsvetsade eller något annat kul? :) Har nämligen en trasig V70 ståendes (dock med fungerande motor) som jag tänkte plocka isär för att lära mig lite grand! :)

Någon som har testat? Eller som vet om det ens går? :) Har ej tillgång till bilen just nu så kan ej kolla förrän mot våren! :)

Mvh
Anders
Om intresset är att ta isär och samtidigt lära dej nåt, så föreslår jag att låna eller köpa, kanske kombinerat, några bra böcker i ämnet. Dom kan du läsa och fundera i tills det är vår så det praktiska kan börja.
Lucif3r skrev:Uhm.... Det är väl klart att dom går att plocka isär? Varför skulle dom inte göra det? Hur skulle man annars kunna byta packningar, lager, kolvar, stakar osv?
Finns väl säkert något roligt fabrikat som tycker att man ej ska kunna öppna deras motorer så att de svetsar ihop dem? :) Så fort en liten grej går sönder ska man behöva byta ut det stora hela, det är så företagen tjänar pengar! :)
*pettson* skrev:Om intresset är att ta isär och samtidigt lära dej nåt, så föreslår jag att låna eller köpa, kanske kombinerat, några bra böcker i ämnet. Dom kan du läsa och fundera i tills det är vår så det praktiska kan börja.
Tack, smart tips! Ska kolla på biblioteket lite grand! Har dessutom en kompis som är lite mer haj på motorer, han borde kunna hjälpa! ;)
Helrenovera kostar ju en skaplig slant, som jag anser är en väldigt dyr "lärning".
Man kan lära sig lika mycket av att demontera dom gamla delarna och montera dom igen, det är ju samma sak bara det att man använder dom gamla delarna istället för nya.

Nya packningar behöver du dock, om du tänkt att använda motorn efteråt :)
Lucif3r skrev:Helrenovera kostar ju en skaplig slant, som jag anser är en väldigt dyr "lärning".
Man kan lära sig lika mycket av att demontera dom gamla delarna och montera dom igen, det är ju samma sak bara det att man använder dom gamla delarna istället för nya.

Nya packningar behöver du dock, om du tänkt att använda motorn efteråt :)
Ska nog inte använda motorn efteråt, så nä det blir nog inga nya packningar eller helrenovering, hehe :D Men lite allmän rengörning och uppsmörjning kanske det blir, för vem vet... Helt plötsligt får man sig en tokig idé om att bygga något kul med en 144hk's motor ute på landet hos mig kompis (där bilen står)... Återstår att se :D
Det finns några andra som har liknande som GTR, dvs specialbyggda med delar avsedda för just den motorn osv. (kommer inte ihåg modellerna)
Men dom finns det så få ex utav att oddsen att någon här någonsin kommer skruva på en sådan motor är näst intill obefintlig.

Dom enda jag kan tänka mig inte är öppningsbara är el-motorer. Finns ju ingen direkt anledning att öppna en sådan. Men dom går säkert att öppna dom med om man vill.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]