Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MotorAnkan
hej igen, mitt stötdämparfäste bak är helt slut, så jag får slänga dit ett nytt, ni vet dämparen hoppar, hit o dit och upp och ner.
så en snabbfråga bara är det bara denna jag behöver? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... bak-72760/
vet ju inte hur det ser ut under karossen för jag ska ju köra bilen för att hämta grejerna. men det beter sig som på denna filmen...
av svenne61
Det är ett sånt fäste du behöver. Du byter det innefrån bilen. Jag bytte på min brors V70
och då bytte jag på båda sidorna.
av svenne61
Du behöver inte ta loss dämparen. Bilen får inte vara upphissad. Nu kommer jag inte riktig ihåg hur jag gjorde.
Dämparen sitter framför bakaxeln. Tror att jag lossade en lucka bakom ryggstödet. Då ser man dämparfästet.
av MotorAnkan
jag har en kombi. så jag har tagit bort koffertplattan och har fästet synligt, jag får titta mer på den i morgon när det är ljust, fästet jag visade från biltema ska väl monteras uppifrån? så då är det gummit i mitten som har pajat för mig kan jag gissa (gummit i mitten på fästet alltså) för det är säkert inget på "undre fästet som gett sig?
nu gissar jag att på dämparen sitter det en platta med skruvhål till det övre fästet? eller??, ja ja skit samma. ska se om jag hinner kolla mer i morgon.
av svenne61
Är väldigt lätt att byta. Tog 25 min för mig att byta dämparfästen på båda sidor på
min brors V70.
av MotorAnkan
hej igen, nu äntligen har jag fästet hemma och ska byta, ska jag dra mitten bulten (dämparen) så hårt jag bara kan?
bilen står på hjulen,
Användarvisningsbild
av taxi
Jag skulle dra med måtta, som allt annat. Har du inte Haynes? Bra att ha för momenten.
Var försiktig med de skruvar som håller fästet till karossen, de gillar att gå av.

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]