Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DooZeR
Hej alla glada!

Har en tjatig fråga angående extra ljus. Finns säkerligen många trådar om just detta men fick en ramp som har suttit på en golf 3a som allting är färdigkopplat men jag har inte en aning om vart jag ska koppla på allting. Såg aldrig då min kompis monterade det ur detta så vore jättesnäll hur jag ska koppla in detta i min volvo v70 98a :/

Ett relä sitter samt säkring på 30A på kablaget. Ni ser på bilden.

Vart ska jag koppla den röda med räkringen på?
Vart ska jag sätta dom svarta ihoptvinade kablarna på?
Sen kommer det ut en liten kabel från relät och undrar då är detta till styrströmen?

Kan jag koppla mig in på helljusets kabel eller vad är enklast för en som mig som är 100% ny på detta med el i bilar??

Länk till bilden på allt:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ltetjgvbkqhd/
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju alltid lite lurigt med kopplade kablage av andra... Men om det är rätt med färger så är ju svart jord och röd plus.

Skulle tro att det är så att du ska koppla svarta till jord, grova röda till batteriet, tunna röda till helljuset.
Lite svårt att se på bilden dock, då halva kabeln saknas :P
Användarvisningsbild
av DooZeR
Jo jag vet. Har lånat golfen ett tag och allting har funkat perfa :) Gått på samtidigt som bilens helljus osv. Detta är bara utskruvat eller vad man ska säga från bilen inget ändrat på det. Dom röda som kommer från den tjocka sladden som blir dom blåa där kommer från belysningen.
Allting ska vara kopplat rätt i relät som ligger där. Men du säger att den röda ska på batteriet. +/-? Är som sagt helt ny på detta med el i bil xD

Den korta svarta till höger är de den som ska på helljus lampan då alltså?
Användarvisningsbild
av DooZeR
Nja tanken var väl att de skulle gå direkt på helljuset (bilens) :) Tycker de funkade bra i goffen så de borde göra de i volvon med tycker jag :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det vore bra om du kunde ta en bild där man ser hela kabeln. Blir lite lättare att tyda hur alla kablar går osv.
Jag har ju inga extraljus själv på någon av mina nuvarande bilar, men på 945an var det iaf kopplat som så att dom var kopplade till batteriet, med en tunnare kabel till helljuset som styrde reläet (slog på/av reläet tillsammans med helljuset).
På så sätt belastar man inte dom redan tunna kablar som går till ordinarie helljus.

Det är exakt samma sätt som man kopplar slutsteg - grova kablar till batteriet, och en jättetunn till stereon som styr på/av.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Ska se om jag kan ta en bild till! :) Den som styr ljuset tycker jag borde vara den lilla svarta till vänster men ska se om jag kan fiska lite mer bilder :)
Användarvisningsbild
av DooZeR
Info om hur de är kopplat:

Stift 30: Röd kabel med säkringen på
Stift 87: Blå kabel som är ihopkopplat med de röda från lycktorna
Stift 85: Den lilla svarta kabeln längst upp med trasig "klämma"
Stift 86: Används ej

Bild länkar:
Kablaget: http://www.ladda-upp.se/bilder/dpjbjcwoyayzle/
Relä schema: http://www.ladda-upp.se/bilder/ixvshhpjzzobq/
Relä stiften: http://www.ladda-upp.se/bilder/toliujruxlupdc/

(inte så bra bildkvalitet, mobiltagna bilder)

Hoppas detta hjälpte :)

Glömde säga de med att de svarta kablarna som den gula öglan sitter på är svart kabel från lycktorna :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Okej. Vad jag kan utläsa så ska röda kabeln med säkring till batteriet, svarta med trasig sko till helljusen, och den svarta med gul sko ska jordas.

En snabb googling av "ar-401" gav samma svar.

Edit: Pin 86 är märkt som "jord", dvs den ska jordas. Hurvida det behövs eller inte vet jag dock inte. Den bör behövas jordas då det är jord för relät.

edit2: Hittade ett diagram med massa exempel: http://www.tune-town.com/relays.pdf
Kolla på sidan 14, "basic fog light", figur A. Det är så du ska koppla, men istället för "fog light switch" så kopplar du den till helljusen direkt istället.
Användarvisningsbild
av DooZeR
Tack så himla mycket du!! :) Jo jag kollade lite på det med och får samma resultat i huvudet om jag kollar på schemat. Lite småkass på såna scheman dock men de låter logiskt de du sa! :)

Undrar då med, du säger att kabeln med gul sko ska jordas. Men kan man jorda på batteriet eller ska jag skruva fast den i chassit på bilen? Lika dant med relät?

Stift 86 var till hel ljuset, ska ändra sladden då för den med trasig sko sitter på jorden :)

Finns det någon smart lösning då man kopplar på helljusets sladdar på en v70 98a? tänkte de sitter ju "lock" framför så där får man ju inte in någon kabel? :p
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]