Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snucke
Jag köpte denna Volvo och då var det två fel på den; lambdasonden förvärmare var det fel på. Och sen fick jag att den gick lent.

Vid denna tidpunkt hade jag problem att köra bilen. Då den var kall var den lite jobbig med att den ville dö när man gav lite gas samt att den pendlade ganska mycket i tomgång under färd dog den då jag tex närmade mig en korsning och kopplade för att byta ädel eller stanna då tvär dog den.

Jag bytta lambdasonden och till slut så hittade jag en lös slang och satte tillbaka den så nu lyser ingen motorlampa längre ... Men....

Jag har fortfarande problem framförallt och nästan enbart när motorn är kall. vid gas vill den liksom "kväva" sig från 900 i tomgång ned till ca 3-500 för att sedan gå upp och lydigt ligga på 900n, stadigt. Varvräknaren går alltså nedåt vid en dutt med gaspedalen. Ger man mer gas så går varvet upp sen ner sen tillbaka . Det är mycket svårt att manövrera bilen när den beter sig så här. Den dör så man får kärringstopp när man ska åka iväg. Den startar alltid vänligt även om man ofta måste trycka ned gaspedalen oxå dvs inte bara vrida nyckel.den bluddrar inte, inga misständningar.....

Mina tankar efter ha suttit och googlar och sökt på forumet så går mina misstankar har snuddat vid spjällhus eller om det kan vara nån programmerings eller mjukvara som spökar?

Nedan är ett försök till dokumentation av problemet. Vore tacksam för all hjälp jag kan få! Är det mer info ni anser er behöva så säg bara till,

av Snucke
jaha...då har jag rengjort skiten. det var en massa gegg där men inte riktigt så djävligt som "jag hoppats". då jag monterat tillbaka allt så var felet kvar. Dessutom lite värre känns det som men det är väl mest besvikelsen som talar.....det som däremot är nytt är att man klart och tydligt hör att den stängs dock några sekunder efter tändningen slås av. Det är oxå ett ljudligt pip som tillkommit. direkt pipet slutar stängs spjället.
av Snucke
Det var vit etikett på den.
Sonden är köpt på meca och det var inte en med universalkoppling utan modellspecifik. Men det stod inte Volvo på den.
Jag har ingen motorlampa som lyser heller så då får man inte ut nå koder?

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]

Nu har bilen funkat bra ett par veckor. Min mek b[…]

Ja kanske ska byta den och även vevaxel givar[…]

Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]