Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Hej

En något annorlunda fråga misstänker jag, men hur som helst.

Hur kollar jag lättast att TRACS-funktionen funkar på min nyinförskaffade V70 -98?

Jag har under de senaste åren kört en Saab 9-5 med motsvarande funktion, och i mitt tycke är Saabens variant lite irriterande på det viset att motorn helt sonika "slår av" när något av drivhjulen tappar fästet. På Volvon däremot märker jag inget sådant alls. Hjulen verkar få spinna hej vilt utan att något mer än ett svagt surrande hörs.

Jag har inga felsymptom. Ingen ABS-lampa eller TRACS-lampa som lyser. Felkoder har jag inte kunnat kolla, även om jag torg en sväng förbi en lokal verkstad under första provturen för att kolla dessa. Dock kändes 500 spänn lite väl mycket för att kolla felkoder, så jag lät det vara...

Så hur kollar jag att TRACS funkar?
av Svarte
Tracs funkar bara upp till 40kmh gentemot stc som är vanlig antispinn. Man märker det om man har en motorstark v70 när man fullgasar och har inget större spinn förrens man kommer upp i 40kmh och det börjar spinna. Tracs använder sig av bromsarna fram för att undvika hjulspinn. Stc använder även motorn för att undvika samma.
av JohnB
Min S60 har en variant av TRACS som heter ABS with traction control i specen och jag har en lampa som blinkar när den jobbar men TRACS lägger sig som sagts tidigare inte i och stryper motorn utan den använder bromsarna för att se till att samtliga drivhjul har samma hastighet. Så om du fotar pedalen i golvet kommer det att slamra och leva om då bromsarna arbetar för att hålla samma rotationshastiget på framhjulen men varvtalet på motorn påverkas inte. Kör man långa sträckor i djup packad snö kommer systemet däremot snabbt att bli överhettat och tappar då merparten av sin nytta. Det är däremot stor skillnad mellan en bil med och utan TRACS om du t ex ska ut från en oplogad parkeing.

/John
av JohnB
Det svaga surrandet du hör visar på att det fungerar som det ska för dig. TRACS lampan kanske inte finns på V70 -98. Jag hade en -00 med gamla karossen och den hade STC med tillhörande lampa.

/John
av Andazon
Enklaste sättet att testa är som sagts i tidigare inlägg att trampa gasen minst halvvägs i botten då du ska iväg, gärna vid högersväng i korsning. Du kommer då att märka att hjulen bromsas växelvis. Det hörs på att först så spinner höger, sedan vänster, sedan höger osv. Det kan ibland ge en lätt slingrande gång ...

Och ja, TRACS lampa och knapp för att koppla ur den finns på både S70 och V70 av 98 års modell, då jag har det på mina båda bilar ...

// Andazon
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Andazon skrev:Enklaste sättet att testa är som sagts i tidigare inlägg att trampa gasen minst halvvägs i botten då du ska iväg, gärna vid högersväng i korsning. Du kommer då att märka att hjulen bromsas växelvis. Det hörs på att först så spinner höger, sedan vänster, sedan höger osv. Det kan ibland ge en lätt slingrande gång ...

Och ja, TRACS lampa och knapp för att koppla ur den finns på både S70 och V70 av 98 års modell, då jag har det på mina båda bilar ...

// Andazon
Min sena -99a har också tracs lampa fast det är jag som bytt ut knappen från stc då den knappen slutade funka :( Men exakt samma funktion. Har FYI nya motorn :)
av anthistatic
Jättetack!

Det blir ut å prova på fullgas i högersvängar lite framöver då... Men fattade jag rätt att lampan inte lyser då TRACSen arbetar? Provade att stänga av funktionen, och då först lyste TRACS OFF...
Användarvisningsbild
av Sunschreem
anthistatic skrev:Jättetack!

Det blir ut å prova på fullgas i högersvängar lite framöver då... Men fattade jag rätt att lampan inte lyser då TRACSen arbetar? Provade att stänga av funktionen, och då först lyste TRACS OFF...
STC blinkar när den jobbar, lite kul att det står tracs i huset :P
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]