Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anthistatic
Hej

Står i begrepp att eventuellt köpa en 855 -97a AWD som har fått vinkelväxeln bytt ganska nyligen. Arbetet skall vara gjort på volvoverkstad.

Det jag tänkte höra efter nu är huruvida man skall anta att hylsan till vinkelväxeln byttes samtidigt till den nyare modellen som är lite mer hållbar än den ursprungliga. Rätta mig gärna om jag har fel här, men jag tyckte bestämt att jag läste om sagda hylsa någonstans här på forumet...

Om jag nu skall ha bilen till att dra ex. hästtransport. kommer jag då riskera att sabba viscokopplingen i förtid? Lite orolig för detta och andra problem då jag läst att konstruktionen kan vara något ömtålig...

Alla tips idéer och annat mottages tacksamt!

//Johan
av *pettson*
Om arbetet är utfört på volvoverkstad så finns den infon hos både ägaren och företaget som utförde jobbet. Det finns en specad lista med både material och tid. Bara kontrollera om hylsan är med i materiallistan.
av koffen
Ska du dra hästtransport kontinuerligt ska du nog välja en annan bil tyvärr. Den är inte dimensionerad för denna extra last. JAg körde V70 AWD i knappt tre år och 10000 mil innan jag tröttnade och sålde den. Under denna tid bytte jag: 3 hjullager, inre och yttre styrleder, generator, trottelmodul, spindelled, yttre drivknut, viscokoppling, krängningshämmarstag bl.a. Samt att elektroniken fick frispel varje gång drivhjulen började spinna med transport efter. Kanske var det bara jag som hade otur men jag har hört liknande historier från andra hästfolk också. Synd på en bil som annars gick helt underbart och förhållandevis snålt dessutom!
av anthistatic
Hej

Nej, det blir inte på något vis kontinuerligt... I början inte ens något ö.h.t. då bilen saknar dragkrok. Men det låter lite tråkigt att bilens kraftöverföring är såpass känslig då man borde anta att en stor kombi med kraftig motor och fyrhjulsdrift ändå riktar sig lite mot människor som behöver något av en slitvarg att dra tyngre lass, packa full med grejjor och så vidare. En bilmodell som pallar några enstaka resor till fjällstugan borde ju inte generera några större skaror köpare tycker man..

Hur som helst så skall jag åka och ta en titt på bilen nu i helgen. Får se hur papper och annat ser ut, men verkar allt okej och i god ordning så kanske jag slår till ändå...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
AWD'n är väl som bäst på vintern, utan släp. Men som sagt är dom lite småkinkiga när det gäller belastning osv.
Ojämnt slitna däck fram och bak kan ju t om få viscon att jobba för mycket.

Om bilen är fin tycker jag dock inte att du ska avskräckas bara för att det är AWD. Men det blir ju skapliga summan när den går sönder.
Om du inte är rädd för att skruva 2 ggr om året så kan du ju plocka bort kardan mellan besiktningarna. Då kommer viscon osv hålla många år :wink:

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]