Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wompe
Hejsan.

Idag så gick "fjädertallriken" på bilen av så måste byta fjäderbenet (höger fram). Jag undrar ifall det räcker att jag köper endast fjäderbenet och sedan plockar resterande delar ifrån min gamla stötdämpare, fjädern är hel. Kan jag plocka min gamla fjäderbenslagring och bussningen? Eller går det sönder när man tar isär stötdämparen?

Har aldrig bytt ett fjäderben förr så är lite osäker på vad jag ska köpa.

Måste få det lagat i helgen för sedan så finns inte tid på ett bra tag.

Tack så mycket på förhand

Mvh
Användarvisningsbild
av jockas
wompe skrev:Hejsan.

Idag så gick "fjädertallriken" på bilen av så måste byta fjäderbenet (höger fram). Jag undrar ifall det räcker att jag köper endast fjäderbenet och sedan plockar resterande delar ifrån min gamla stötdämpare, fjädern är hel. Kan jag plocka min gamla fjäderbenslagring och bussningen? Eller går det sönder när man tar isär stötdämparen?

Har aldrig bytt ett fjäderben förr så är lite osäker på vad jag ska köpa.

Måste få det lagat i helgen för sedan så finns inte tid på ett bra tag.

Tack så mycket på förhand

Mvh
Köp ett komplett fjäderben på skroten och skifta istället!

Har du inte fjäderkrampor och muttermaskin får du inte isär ditt gamla fjäderben ändå! Eller rättare sagt du får isär det men riskerar fingrar och annat när fjädern skjuter iväg med full kraft... Inget att leka med!
av wompe
Tack för svar!

Jag har både verktyget till fjädern och mutterknack, undrade mest om jag kunde återanvända fjäderbenslagringen igen samt bussningen eller om det blir skit av det när man tar isär det.

Mvh
lagringen finns ingen anledning att byta om den ser skaplig ut samt att du inte upplever att det låter illa om den. Fjädersäte är odck smart o byta då dom släpper i vulkningen men jämna mellanrum. Kostar typ 130 spänn på feltema :)
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]