Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hämtade min nyinköpta 855 GLT (-97 USA-modell 193 hkr, 7600 mil) på Dinitrolcentret i Oslo idag. Bilen var den minst rostangripna bil de någon gång behandlat (ned tanke på åldern) :D. Till och med framvagnsdetaljer var nästan 100% rostfria... Tydligen brukar 5 år gamla bilar vara mer rostiga än min 855.

Varför har den klarat sig så bra?
Bilen har stått i garage och huvudsakligen körts i Skåne (är det inte mycket salt på skånska vägar?).

Âr inte 4500 NOK = 5200 SEK för en fullständig behandling billigare än var det kostar i Sverige? Vanligvis brukar service/reparastioner vara dubbla priset i Norge....
Min 99:a på 19000 är fin under efter alla dessa år och mil. Sen har jag själv behandlat bottenplatta mm.
Var kolla på en likadan bil i sthlm innan jag köpte nuvarande och den såg ut legat på sjöbotten!
Lucif3r skrev:Min V70 har typ inte en rostfläck under, dock lite rost på karossen vid höger bakhjul, samt en väldigt rostig vänster framskärm? Förstår inte riktigt hur det gått till...
Kanske skärmen är bytt av en tidigare ägare, om den då blev slipad/ blästrad har volvos galvanisering försvunnit.... Min 960 var också nästan rostfri förutom höger dörr och skärm som jag bytt. Om jag behøver byta en annan gång skal jag köpa skärm i riktig orginalfärg på skroten. Tror inte lackfirmor kan få lika bra resultat som Volvo...

Danskar och Norrmän rostskyddsbehandlar sina bilar, undrar varför ingen gör det i Sverige? (tänk alla 240-ägare som fick sina bilar sönderrostade på 80-talet... :( och alla Mercedesägare som fick sina sönderrostade på 90/00-talet... :P )
Vi rostskyddar da dom hiver på med aggressivt salt på vägarna. Så kostar en bil tradisjonelt mycket penger här. 850´en är den enda bilen jag har hatt som jag inte har rostskyddat. När det kommer rost, kommer jag at ha på olja på underredet.
hej har en 850 glt 93 , helt rostfri kaross köpte den i våras 2 ägare 17000 mil 7000 kr, fick kammrem ras på den förra, grå svart med vinge och full utrustad , är mkt nöjd det var ny framruta och nya däck , och kammremen bytt vid1500 mil, otroligt men sant bilen är 20 år lennta
14 ½ år och ingen rost och jag menar INGEN rost fantastiskt...! importerade bilen från Tyskland till Danmark för 3 år sedan = salt salt salt men ingen rost :D
Kim
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]