Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har bytt LMM:en i min bil,nu åter står att släcka motorlampan frågan är hur.
Jag har läst nästan alla trådar i ett försök att få hjälp, men just min bil verkar inte finnas med.

Det är en Volvo V70 2,5D (gamla karossen) tillv. okt.99 reg.nov 99 en del kallar den för en 99:a andra säger att det är en 00:a
den har en Audi diesel på 140 hk.
Finns det någon där ute som vet vad som funkar att läsa o radera felkoder på denna bastard till Volvobil?
Elm 327 o Torque pro får ingen kontakt med ECU:n kan det vara fel på ECU:n och inte OBD2 interfacet?

hälsningar
Torgny
Antagligen har du fel OBD-interface. Du har MSA-motorstyrning i din bil och den verkar inte stödja OBD-II. Har du testat att lossa minuspolen på batteriet i en halvtimme och se om koderna försvinner? Brukar fungera upp till -00 på vanliga V70 iaf. Ett Dice-interface (samma som volvoverkstäderna använder) kan funka till din bil. Har du tur kanske nån privatperson nära dig har ett sånt.
Tackar för tipset!
Har nu varit ute och testat men tyvärr hjälpte det inte.
Hade loss minuskabeln i drygt 1timma, när jag startade motorn slocknade lampan ett par sekunder innan den återkom,det kanske finns fler felkoder som behöver åtgärdas men eftersom jag inte kan läsa ut några blir det väl att att kontakta en verkstad.
Tycker det känns lite surt att man inte kan göra det själv,bilen har bara ett tiotal mil kvar till 40.000 mil så man vill inte slänga för många pengar på den.
Nu har jag varit på verkstad och fått koder utlästa:
ECM-000B Luftmassemätare-För låg signal (Trots att den är ny)
ECM-0006 Lufttemperaturgivare- För hög signal
ECM-001D Turboreglerventil- För låg signal
Det gäller att putsa kontaktbleck får man förmoda och då vill man ju veta var grejorna sitter.
Det sitter en dosa med kontakt och tre slangar på LMM:en kan detta temp-givaren?
En kabel går till Turbon kan detta vara reglerventil-kabel?
Det finns en ventil eller liknande uppe vid säkringsdosan som det går några små vita slangar från, en går in i insuget de andra går ner under motorn som det ser ut,vad gör denna?
Kan dessa kablar gå till en gemensam kontakt i andra ändan som kan vara boven i till alltihop?
Är tacksam för lite info då jag inte hittat någon verkstadshandbok till bilen, finns t.o.m -98 gamla mod. och från 97-04 nya mod.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]