Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cgunner
Hej!

Besiktade min Volvo 850 T5 med steg 3 trim idag. Bilen ger ca 300hk+. Och detta fick jag nu nedslag på i besiktningen. Dom ville jag skulle omregistrera bilen med detta. Då jag köpte bilen med detta i och den var besiktad precis innan jag köpte den så funkade då. Men då är frågan vad skulle det kosta att rega om bilen? Är det för dyrt är det bara att ställa ner laddet ordentligt den laddar ca 1,5 bar.

MVH
av Cgunner
Nej nej, jag sa inget om bilen att den var trimmad, dom hade den uppe på en bänk, och han sa: Ja denna har över 300 hästar... Elr ja, det var efter han provkörde den som han sa det att denna är trimmad...
av Cgunner
Lucif3r skrev:Låter väldigt konstigt att besiktningen skulle ha en bromsbänk faktiskt... :???:
Skaj ag va ärlig var det inte jag som var där, för jag hade inte tid, utan hade en annan där till det. Men han hade inte sagt något om att den var trimmad... Utan det var närdom provkörde tydligen dom konstaterade detta...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dom kan inte säga att bilen är trimmad bara genom en provkörning. Om du därimot har en feting turbo, fet intercooler och massa andra uppenbara visuella förändringar under huven så är det en annan 5a.

Men om bilen bara är chippad så kan dom inte bevisa det utan bromsbänk, och jag har aldrig hört om en besiktning som har en sådan.
Och även om dom har en sådan så har man rätt av avbryta besiktningen.

Jag blev frågad en gång om min 945a var trimmad för den gick så bra. Det var en -92a GL, dvs 130hk. Den var INTE trimmad, bara välservad :)
av Cgunner
Ja, det är ju 3" hela vägen, låter rätt fint, men som sagt. Dom provkörde och konstatera den gick för bra... Men då borde det ju räcka att ställa ner laddet eller hur?
av Lövet
Är bilen trimmad på ett visuellt sätt och bilen upplevs trimmad kan besiktningen underkänna bilen med "motoreffekt ändrad". Sedan ligger bevisbördan på DIG att bevisa att den inte är det. Finns en mycket välbesökt tråd på Saabklubbens forum där exakt det hände. Killen fick plocka av alla synliga delar och besikta igen. Någon bromsbänk behövdes aldrig och besiktningen har inte sådana heller.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Avgassystem spelar ingen roll, så länge bullernivån är inom gränsen och avgasvärdena är bra, samt att det inte läcker.

Jag hade ju 2.5" med 4" slutrör på 945an. Den dånade rätt mycket, men fick aldrig påpekning om det.

Men, det är väl bara att stoppa i orginalchippet, sen överklaga. Så vida det inte finns visuella förändringar.

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Volvo Selekt garanti

oljepumpen klassas inte som slitdel, inet i min v&[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]