Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Upptäckte häromdagen att gummidamasken till ena bromsokskolven bak hade ett stort hål.
Brukar göra rent bromsarna 2 gånger per år så det har inte varit såhär under en lång tid utan sedan max oktober och det var först nu i förra veckan som jag såg att rosten inte skrapades rent ordentligt på skivan.

Tar jag en stor polygrip och klämmer åt så går kolven svinlätt tillbaka in i oket. Kör jag sedan med bilen fungerar allt som den ska.
Har den dock stått i kyla/regn och rusk en dag så orkar den inte riktigt skrapa rent skivan.

Problemet ska åtgärdas. Damasken alt oket ska bytas.

Ett ok är en realtivt kostsam affär och oket verkar vara i bra skick så jag lutar mera åt att renovera det.
Nu till min fråga...

Oken bak verkar delade, behöver jag dela oket för att komma åt att byta o-ring samt damask och göra rent cylindern?
Eller kommer jag åt att göra allt detta utan att behöva dela oket?

Nippeln till luftning samt själva infästningen till bromsröret verkar vara dem svåra grejerna att få loss efter några år.
Hur lyder tipsen kring detta? Kan jag värma på oket och samtidigt lossa dessa? Hur gör jag detta smidigast med störst framgång?

Någon renoveringssats som är bättre än den andra? Var får jag tag på dessa... kikade på skruvat men hittade inga. Hittade däremot på Mekonomen. Vad finns det mera för ställen att köpa ifrån?

MVH
KaliZ
Senast redigerad av 1 KaliZ, redigerad totalt 0 gånger.
av KaliZ
Det verkar som att många förespråkar byte av ok. Jag tycker ändå att ett utbytesok är betydligt dyrare än en renoveringssats (utbytesoket är ca 7 gånger dyrare).
Troligvis är det en sjuhelsikes massa jobb med att renovera, men samtidigt kanske det är enklare än man kan föreställa sig om man bär sig rätt åt. :roll:
Anslutningarna till oket är jag mest orolig över att inte få bort på ett vettigt sätt.

Mitt spår är iaf i nuläget att renovera oket då jag kan ge mig sjutton på att kolven är superfin och att köpa ett nytt bara skulle göda utbytessystemet i onödan. :D

//KaliZ
Användarvisningsbild
av Nexus
7 ggr dyrare? Biltema tar 599 st för oken.
Rep satts på mekonomen kostar ca 230:-
Vet du vad du gör är det inget jätte objekt renovera ett ok. Men är du osäker så kan fel gjort resultera i inga bromsar= livsfara.
av KaliZ
Nexus skrev:7 ggr dyrare? Biltema tar 599 st för oken.
Rep satts på mekonomen kostar ca 230:-
Vet du vad du gör är det inget jätte objekt renovera ett ok. Men är du osäker så kan fel gjort resultera i inga bromsar= livsfara.
Nåja 599kr st är faktiskt inte jättedyrt det kan jag leva med. Då jag har 3st S70 i familjen med återkommande något struligt ok så kan det vara värt att börja bygga upp ett utbytessystem på dessa bak-ok.

Är det samma dimensioner på inner-tätning samt damask på biltema oken som till volvo org oken?

MVH
KaliZ
Användarvisningsbild
av Hasse53
Renoveringssatser för bakre bromsok kostar 154:- på Autoekonomi i Karlstad(tillhör BDS kedjan bds.se), kolla på din ort!
Vid behov brukar jag använda gassvets för att värma loss luftnippel och bromsrör. Kolvarna kan också sitta fast rejält. I de flesta fall går kolvarna att pumpa ut med huvudcylindern(dvs bromspedalen) i bilen. Kolla ytan på kolvarna! Om rosten varit och härjat så duger bara oket som inbyte. Något svar på din sista fråga har jag inte, men har konstaterat att Biltemas ok avviker något i detalj från orginal-ok(funktion dock helt ok ;) )
av Solis
Om du bestämmer dig för att renovera så börja med att sätta upp oket i ett skruvstycke. Sen tar du en hammare och knackar på luftnippeln rakt ovanifrån för att liksom "väcka" den i gängorna. Ofta är det tillräckligt för att den ska lossa lätt sen.
Får du loss den så dra fast den igen för att det ska va tätt när du med tryckluft genom röranslutningshålet blåser ut kolven. Håll undan fingrarna bara.
En sista desperat utväg för att få ut en omöjlig kolv är att skruva i en fettnippel i hålet. Det finns inte en kolv i världen som sitter kvar när du ansluter en fettspruta och pumpar ut den.

Lycka till
av KaliZ
Hasse53 skrev:Renoveringssatser för bakre bromsok kostar 154:- på Autoekonomi i Karlstad(tillhör BDS kedjan bds.se), kolla på din ort!
Vid behov brukar jag använda gassvets för att värma loss luftnippel och bromsrör. Kolvarna kan också sitta fast rejält. I de flesta fall går kolvarna att pumpa ut med huvudcylindern(dvs bromspedalen) i bilen. Kolla ytan på kolvarna! Om rosten varit och härjat så duger bara oket som inbyte. Något svar på din sista fråga har jag inte, men har konstaterat att Biltemas ok avviker något i detalj från orginal-ok(funktion dock helt ok ;) )
Tack för tipsen!!! Kikade på biltema och precis som du säger så avviker dem. Precis som du säger så kommer inte i framtiden inte kunna renovera biltema oken sedan då dem har en annan fastsättning av damasken med en låsring osv. Renoveringsskit passande biltema oken lyckas jag inte få tag på heller.
Har nu beställt renoveringskit till org oken för hutlösa 60kr/ok. Det får bli ett utvärderingstest helt enkelt. :)
Köper ut ett biltema ok också att ha som back-up om jag inte kommer hela vägen igenom med renoveringen.
Solis skrev:Om du bestämmer dig för att renovera så börja med att sätta upp oket i ett skruvstycke. Sen tar du en hammare och knackar på luftnippeln rakt ovanifrån för att liksom "väcka" den i gängorna. Ofta är det tillräckligt för att den ska lossa lätt sen.
Får du loss den så dra fast den igen för att det ska va tätt när du med tryckluft genom röranslutningshålet blåser ut kolven. Håll undan fingrarna bara.
En sista desperat utväg för att få ut en omöjlig kolv är att skruva i en fettnippel i hålet. Det finns inte en kolv i världen som sitter kvar när du ansluter en fettspruta och pumpar ut den.

Lycka till
Tack ska du ha för värdefull input. Just att få ut kolvarna har jag funderat en del på. Jag tror det kommer gå smidigt då kolvarna går superlätt och jag kan i stort sett trycka dem med fingrarna. Men någon skit är där då damasken är helt paj eftersom kolven hakar upp sig ibland när bilen stått lite längre.
Det jag funderat på är hur det blir med tryckluften OM någon av kolvarna går lättare än den andra så kommer ju denna således hoppa ut och då går det inte längre få ut den andra med tryckluften (eftersom oket inte längre går att trycksätta). Funderar på om man ska trycka ut kolvarna och ha ett mellanlägg i mitten så dem inte hoppar ut riktigt och sedan därifrån försöka lossa dem för hand.
För smiter en kolv loss helt så går väl inte oket trycksättas längre för att locka ut den andra??

//KaliZ
Volvo Selekt garanti

Det var bland det dummaste jag hört, nu har j[…]

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]