Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av attafemti
Hej!

Nybliven Volvoägare, 855 S 2.5.

Har funkat klockrent, men tänkte kolla med er om två saker jag undrar lite över..

1. Fick i förrgår helt plötsligt ett högt skrapande ljud från vänster bak. Bara i hastigheter under 20km/h. Blir varken bättre eller sämre när man svänger, och ljudet kommer och går. Låter inte hela tiden. Låter som hastighetsberoende, men det försvinner helt över 30km/h. Vad kan detta vara?

2. Sen en nybörjar-pryl.. Bilen är rätt svårstartad, ligger och tuggar på starten länge, och man får pumpa med gasen för att den ska hoppa igång. Vad är det första man byter/kollar?

Ursäkta mina frågor, helt ny på Volvo och dess egenskaper :)
1. Kolla så handbromsen inte ligger på, kolla så ingen broms ligger på, kolla om du kan ha fått in en sten mellan skiva och bromssköld, kan även vara ett hjullager.
Det bästa är att hissa upp bilen och helt enkelt kolla över allt. Tar inte speciellt lång tid.

2. Börja med tänddelar (rotor, fördelare, tändkablar, stift), kolla efter läckage (med t ex startgas) samt läs ut felkoder.
Börja med felkoder förslagsvis.
Lucif3r skrev:1. Kolla så handbromsen inte ligger på, kolla så ingen broms ligger på, kolla om du kan ha fått in en sten mellan skiva och bromssköld, kan även vara ett hjullager.
Det bästa är att hissa upp bilen och helt enkelt kolla över allt. Tar inte speciellt lång tid.

2. Börja med tänddelar (rotor, fördelare, tändkablar, stift), kolla efter läckage (med t ex startgas) samt läs ut felkoder.
Börja med felkoder förslagsvis.
Perfekt. Precis sådana instruktioner jag var ute efter. Jag kommer trivas på detta forumet märker jag :)

Tusen tack!
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]