Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomaten
Hej!

Jag är sugen på att installera bensinvärmare i min bil.
Vad föreslår ni, passar äldre värmare från exempelvis 700 eller 900?
Eller måste man köpa helt nytt? De helt nya kostar ju runt 10.000 och uppåt...

Och om man skulle få tag i en äldre värmare (eller någon från en V70, om nu detta finns?) Hur mycket jobb är det att installera, kanske det är värt att lämna in den för det?

Har funderat på el, men eftersom jag nästan aldrig har tillgång till eluttag känns det meningslöst.
av zäta
Ingen bil är komplett utan bensinvärmare,,(bränsledriven)

Att montera en värmare i din bil tar väl en dag om du har ett varmt o gott ställe att vara på och har alla nödvändiga verktyg och är normalhändig på att skruva på din bil.

Det finns en "orginal tillbehör med bensinvärmare" som sitter monterad innanför höger bakhjul med ledningar fram under bilen till motorn.
Värmaren i sig är en 091B och denna används även till 940 mfl men alla anslutningar, konsoller, slangar och kablage
är speciellt till din bil och tyvärr har en del av de prylarna utgått ur reservdelssortimentet hos volvo.

Så om du forfarande är intresserad så kolla hos bilskrotarna vad som finns men se till att du får ALLA delarna till montaget i din bil anars kan det bli problem att få tag i det som saknas.

Har du nära, åk till tex returbilen och se om du hittar nån bil med värmare i och plocka ur den själv så ser du hur den skall monteras i din bil.
Annars vill du ha mer info hur den ska monteras (jag har monterat 3st) kan du kontakta mej direkt.

Hej igen. Bytt pcv huset inkl slangar. Motorlampa […]

Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gä[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]