andreasw skrev:kennta skrev:*pettson* skrev:Följ det jag skrivit om hur man byter o justerar så spelar inte fabrikatet nån roll.
Gör man fel blir det fel. Så enkelt är det.
Orginalbackarna kräver samma premisser.
Skillnaden är att biltemabackarna är några mm kortare och kräver mera släpp på vajrarna.
Vad menar du med mera släpp på vajrarna? Har läst alla dina guider om handbromsbackar på 85x/svx70 och gjort såsom du skrivit men ändå nyper inte handbromsen. På hjulen justerat så minsta möjliga anliggning anas efter 300m med lätt anliggning för att slita in backarna mot skivan. Spaken justerad så det säger klonk i båda hjulen på två hack. Det börjar bra men så händer det inte mer... Oavsett hur hårt jag drar i spaken låser inte hjulen. Inte ens på grus.
Backarna är köpta på skruvat. Så även skivorna.
Jag hade samma problem som dig. Tills jag följde Pettsons guide till punkt och pricka. Då blev det perfekt. Det enda problem jag hade va att vajrarna var för korta.
Nu tror jag det funkar. Den låser på båda hjulen ung. samtidigt. För att förenkla för nästa stackare som ska på det här vill jag slå ett slag för inslitning. Pettson skriver om det men jag vill ändå förtydliga det.
Såhär;
1 Lossa spakjusteringen så spaken är slapp till första hacket (torxen bakom handbromsspaken)
2 Ställ ut skruven i bromsskivan (jag vrider uppåt ) tills du inte kan rubba skivan. På med hjulet och känn igen. Det satt tydligen inte så fast. Da Capo! Av med hjulet. Skruva ut backarna. På med hjulet.
3 Tillslut har du skruvat tillräckligt (i mitt fall över 3 varv på ställskruven) och hjulet sitter fast. Då tar du i lite till och likförbannat börjar hjulet snurra. Jag tror att det som händer är att backarna "limmar" eller "suger fast" mot trumman och när du rubbar loss det (som är lättast bakåt) kan du med lätthet sedan snurra framåt igen.
4 När du tror att du är i mål kör du en sväng i krypfart. Pettson skriver 300m vilket funkade fint för mig.
5 Hissa upp bilen och känn på hjulet. Det snurrar nästan utan motstånd. På det igen! --> pkt 2
Alltså, man kan va ganska tuff med anliggnign för när grejjerna hoppar på plats så får du ändå justera ut backarna mer.
Jag nöjde mig när båda hjulen låste ung samtidigt på blött väglag. Min tro är att bromsverkan ökar med slitaget eftersom anliggningsytan också ökar (grundproblemet är ju att eftermarknadsbackarna har sämre passform än original...)
Gäller för 850(tror jag) och S/V70
Mot ombesiktningen!