Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olgaus1993
Hallå!

Automat lådan har gått sönder och har en reservdels bil men skillnaden mellan dom här är att reservdels bilen har en manuell låda. Har velat länge byta till manuell, har en polare som kan byta och så men är det mycket bök? Vad säger besiktningen om det? Finns de några skillnader som bör tänka på då min bil är en -97:a 850 och reservdelsbilen är en -92:a 850 båda GLT 170 hk.

Mvh

OlgA Johansson
av dalldall
jag frågade på min bilprovning för några år sen då autlådan på min fars 850 la av, iallafall var det så här då, om bilen var tillverkad nån gång under 93 så krävdes det regbes(kommer inte ihåg vilken månad det gällde) äldre gick tydligen bra! fast den besgubben jag pratade med sa att dom inte brydde sig, däremot kunde man få problem på flygande bes, men tror knappast polisen bryr sin på en gammal bil, kanske nya regler nu?
Användarvisningsbild
av olgaus1993
dalldall skrev:jag frågade på min bilprovning för några år sen då autlådan på min fars 850 la av, iallafall var det så här då, om bilen var tillverkad nån gång under 93 så krävdes det regbes(kommer inte ihåg vilken månad det gällde) äldre gick tydligen bra! fast den besgubben jag pratade med sa att dom inte brydde sig, däremot kunde man få problem på flygande bes, men tror knappast polisen bryr sin på en gammal bil, kanske nya regler nu?
Har läst att man måste få tag i något slags bevis från volvo annars kan man inte besikta bilen men ingen verkar vara säker.
av umekille
Pedalställ måste också bytas samt
reglagehistorien för kopplingen monteras.
Sen är det säkert något elektriskt som måste
micklas med också.
av PTV
Byte av växellådor från automat till manuel och vice versa är en fråga som varit uppe många gånger.Har man vana vid reparationer och gott om fritid över så kan det hela löna sig, i andra fall är det tyvärr bättre att byta bilen istället.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
umekille skrev:Pedalställ måste också bytas samt
micklas med också.
Japp vet vad som behövs nu. Har ju en hel bil att ta av liksom:)
PTV skrev:Byte av växellådor från automat till manuel och vice versa är en fråga som varit uppe många gånger.Har man vana vid reparationer och gott om fritid över så kan det hela löna sig, i andra fall är det tyvärr bättre att byta bilen istället.
Inte för jag ska byta men en polare åt mig ska och som är väldigt kunnig inom motorer. Men har mejlat bilprovningen nu och frågat vad dom säger om det här. Så inväntar svar därifrån just nu. Han som ska byta är liksom utomlands just nu och är svår att få tag och frågade aldrig vad som behövs för själva bytet. Jag behöver ju en växellåda, koppling (ska man köra med en ny eller gammal?), pedalställ, kopplingscylinder, han sa något om en till cylinder?(kommer ej ihåg vad den hette).. vad mer behövs?
olgaus1993 skrev:
umekille skrev:Pedalställ måste också bytas samt
micklas med också.
Japp vet vad som behövs nu. Har ju en hel bil att ta av liksom:)
PTV skrev:Byte av växellådor från automat till manuel och vice versa är en fråga som varit uppe många gånger.Har man vana vid reparationer och gott om fritid över så kan det hela löna sig, i andra fall är det tyvärr bättre att byta bilen istället.
Inte för jag ska byta men en polare åt mig ska och som är väldigt kunnig inom motorer. Men har mejlat bilprovningen nu och frågat vad dom säger om det här. Så inväntar svar därifrån just nu. Han som ska byta är liksom utomlands just nu och är svår att få tag och frågade aldrig vad som behövs för själva bytet. Jag behöver ju en växellåda, koppling (ska man köra med en ny eller gammal?), pedalställ, kopplingscylinder, han sa något om en till cylinder?(kommer ej ihåg vad den hette).. vad mer behövs?
Angående bilprovningen så måste du regbes bilen alltså vägning av bilen det är är inga problem. Du behöver inte något papper från Volvo utan bara att ringa och boka tid för en regbes.
dalldall skrev:jag frågade på min bilprovning för några år sen då autlådan på min fars 850 la av, iallafall var det så här då, om bilen var tillverkad nån gång under 93 så krävdes det regbes(kommer inte ihåg vilken månad det gällde) äldre gick tydligen bra! fast den besgubben jag pratade med sa att dom inte brydde sig, däremot kunde man få problem på flygande bes, men tror knappast polisen bryr sin på en gammal bil, kanske nya regler nu?
Spelar ingen roll vilken årsmodell det är det går att byta låda i vilken bil som helst och regbes bilen.
dalldall skrev:menade att före 93 behövs inte regbes bilen.
Jo även innan 1993 också så fort du gör något med bilen som inte överensstämmer med regpapprena måste du ragga om bilen
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]