- sön 16 sep 2012, 21:20
hej, Jag är ny på jagrullar.se och har lite funderingar angående abs lampan på min 854 -96 som lyser. Tidigare har den lyst ibland och som jag förstått kopplas abs:en ur när lampan lyser och den upptäckt något fel? Vid dessa tillfällen har det bara vart att slå av bilen och starta den igen och lampan har slocknat. vid mjuka inbromsningar har det funkat fint till runt 20km/h då det börjar vibrera i bromspedalen alldeles som absen jobbar fast hjulet inte ens är i närheten av att låsa sig. Jag har rengjort kransar och bytt givare fram som enligt förra ägaren var felet enligt felkodsläsning. Efter rengöring och byte av givare har problemet blivit värre så hastighetsmätaren har också gett upp, Abs lampan lyser numera även konstant. Har kollat på kransarna fram och bak utan att ta av navet pga att navet satt nå så in i norden, rengöring gjordes så gott det gick och tycker att det såg skapligt ut efter ett par vändor med stålborsten. Inga sprickor upptäcktes heller. Skulle gärna vilja höra lite från andra som haft liknande problem. ( Finns säkert fler trådar med samma ämne , men jag får ingen klarhet av att läsa dem. ) Mvh pontus :???:
- By Soffantjejen