Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tobbe1
Hej!Är ganska ny här kör en volvo s70 -98 GLT 20ventiler.Bytte oljeavskiljaren och slangar i fredags,bytet gick smärt fritt,mycke rengöring av alla kanalerBilen gick mycke bättre efter detta byte,men men som vanligt,idag efter varit på träning,bar det av hemmåt lite mer gas än vanligt,vart alldeles stum av blåröken dimman efter bilen(#¤%//##¤) tänkte jag,eller är det vanligt med detta moln blå rök efter byte.Att observera det var ingen rök innan byte däremot olja i hela motor rummet.Tacksam på svar och eventuella åtgärder.Läste även om felkodsläsare på forumet min lampa tänds ofta den med motorlampan,bor i sörmland undrar om man kan få hjälp med avläsning.
Skulle väl kunna vara så att den drog ur lite skit som du inte fick bort under rengöringen, bara en teori från min sida. Men om det sker fler gånger så skulle det kunna vara något att kolla upp, har det hänt flera gånger än en gång? Om motorlampan tänds lite då och då brukar det dock vara något problem med lambda, LMM etc. alltså något med motorstyrningen.
av *pettson*
Tre alternativ.
1/ Överfylld med olja
2/ Två uttag på oljeavskiljaren i toppen och dom är förväxlade.
3/ Som tidigare sagts, det är olja och skräp som sugs bort ur slangar och rör.
Det har inte kommit mera blårök,det var bara engångsföretelse.Nu undrar jag bara om det finns någon vänlig själ
som har felkodsläsare till s70 2.5 20v -98,och har tid ork och lust att hjälpa mig med detta,att läsa felkoden,funderar
på att köpa en men vet inte om det är värt pengarna,jag bor i strängnäs pm mig om detta är möljigt.
av tobbe1
Hej alla
har besiktat min s70-98glt 20v
idag co hög8.6(0.5)
hc hög 414(100),inte så bra värden
motorn går bra för övrit,tomgången svajar när man släpper gaspedalen stabiliserar sig till 950varv
har bytt olja filter lambda lmm för en vecka sedan
tacksam för tips eller vad göra, eller har katten tagit stryk,motor lampan lyser.
Volvo Selekt garanti

@Wimso , De bara slingrar sig. Det är en sj&[…]

@Kinesvolvo , V90 2018? Tänker att en av vol[…]

Någon som har provat att avaktivera ventilen[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]