Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min dotter tog över vår gamla -93´a 855 förra sommaren, den har nu rullat över 37000 mil.
Vi köpte den 2000 då den rullat 12700 mil och sedan dess har inget anmärkningsvärt hänt, bara vanligt underhåll, har inte ens bytt avgasröret.

Att den förbrukar en del olja är inget att förvånas över och det är heller inget som bekymmrar mig särskilt.

Vad som däremot är irriterande är att det försvinner kylarvätska som får fyllas upp med någon liter i veckan.
Jag kan inte se att det droppar någonstans, svårt att se alla slangkopplingar, den lämnar heller inte några direkta droppar på marken.

Motorn går jämnt och fint, visar inga tecken på dålig toppapackning, ingen vitrök eller "grädde" i oljan som är sotsvart.

Kan jag räkna med att topplockspackningen är på väg att ge upp eller missar jag något annat i detta?
Finns det något ställe där kylvätskan kan krypa ut och sedan försvinna utan synliga tecken?
Kan finnas små läckor i t.ex. kylare som endast droppar när kylsystemet är under tryck alltså när motorn har arbetstemperatur. Dessa läckor kan vara svåra att spåra då det heta vattnet snabbt dunstar. Rekommenderar att du låter trycktesta kylsystemet med apparatur för att spåra läckor.

Mvh GK
Inne på Gnestakalles linje. Tydligen inte helt ovanligt att kylaren läcker vid gavlarna. Hade så pass mkt vatten gått in i motorn borde du märkt det tycker jag.
Nedre hörnen på kylaren brukar gilla att börja läcka efter ett tag. Min läcker också där, dock så lite att det knappt märks (kanske 0.5-1dl i veckan, max)
Andra klassiska ställen är ju samtliga skarvar på slangarna (där klämmorna sitter). Även vattenpumpen kan börja läcka lite när det börjar bli dags att byta den.

Men som 'GK' sa ovan, det kan vara svårt att hitta. Jag upptäckte min läcka bara för att jag hade bilen igång och "frivarvade" lite en stund (jagade vakuumläckor med startgas! :lol: )
js1 skrev:Inne på Gnestakalles linje. Tydligen inte helt ovanligt att kylaren läcker vid gavlarna. Hade så pass mkt vatten gått in i motorn borde du märkt det tycker jag.
Tror inte heller det är blockpackningen, det märks på rök ur avgas samt misständing deluxe :P Börja med att kolla mattan på båda sidor fram om den är blöt. Helst när du vet att ingen suttit med blöta skor där på ett tag :) Sen Får du lägga dig under fronten, skruva bort svarta plasten om du har kvar den. OCh kolla läkage, underlättar även här om det är torrt ute :)
Öppnar detta på nytt, har kört i sommar och fyllt på vatten/glykol men nu närmar sig hösten och jag behöver hitta en lösning.

Vet någon vilket tryck som är det nominella trycket i en varm motor?
Har för mig på bilar utan expansionskärl så öppnar övertrycksventilen i kylarlocket vid 18 PSI så det bör ligga lägre vid normal körning.

Min tanke är att det borde gå att trycksätta systemet och, förutsatt systemet är fullt, se var det läcker ut vätska.
Någon som testat detta någon gång eller det finns andra sätt att hitta en läcka?

Även om jag får lägga på högre tryck än 20 PSI för att det skall pysa ut finns det knappast något som kan ta skada, möjligen en svag slang eller så men då är det bara bra att hitta det.
Kamremsras

Men den stora frågan är efter 6 å[…]

Råd vid punktering

Hej på er. Nu är ju problemet löst[…]

Hög tomgång

Felkod 2-3-2 betyder inte att lambda sonden inte […]

Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]