Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johan b
ecc och ac vad är det som skiljer dom åt?
är det bara panelen som sitter inne i bilen eller är det mer saker som skiljer dom åt??
Användarvisningsbild
av ketto
AC är vanlig AC,du har inga siffror på panelen att ställa in efter utan efter färgerna! ECC ställer du in efter siffrorna på panelen,förare och passagerare kan ställa in sin egen temp,t ex förare 18`C och passagerare 22`C
av johan b
jo det vet jag oxå att det är så.men om jag frågar så här då.
kan man byta ut panelen från ac till ecc o funkar det då som en ecc eller måste jag sätta dit fler saker på bilen????
av aTommyC
johan b skrev:jo det vet jag oxå att det är så.men om jag frågar så här då.
kan man byta ut panelen från ac till ecc o funkar det då som en ecc eller måste jag sätta dit fler saker på bilen????
Uten å påstå for mye, men med rimelig god sikkerhet for det jeg sier; AC er jo bare en luftkjøler og -tørker. Med ECC-panelet styres alle ventiler i varmeapparatet elektronisk med elektromotorer (klimaautomatikk), mens anlegg uten elektronikken høyst sannsynlig bruker mekaniske overføringer.

Correct me if I'm wrong. :)
Användarvisningsbild
av ketto
tror dessutom du behöver tempgivare i kupèn me för att få de att funka!
Har 2 st i min bil! Sitter bakom handtagen uppemot taket!
Användarvisningsbild
av BullDoGs
AC "Air Condition", det vill säga luftkonditionering.

ACC "Automatic Climat Control" (automatisk klimat-kontroll)

ECC "Electronic Climat Control" (elektronisk klimatkontroll)

\\Bullen :)
av tkaren
BullDoGs skrev:AC "Air Condition", det vill säga luftkonditionering.

Här blandar du kall och varm luft manuellt med ett reglage

ACC "Automatic Climat Control" (automatisk klimat-kontroll)

Här blandas varm och kall luft automatiskt mot ett valt börvärde, temperatur.
ECC "Electronic Climat Control" (elektronisk klimatkontroll)

Här blandas varm och kall luft mot ett valt börvärde, temperatur. ECC'n tar också"hänsyn till ett antal insignaler som tex, solljus, utetemp, bilens hastighet, motornsvarvtal, m.m från -00 tar den även hänsyn till om rutorna är nerkörda eller om dörren är öppen (om du står i öknen med dörren öppen är det ingen mening att försöka uppnå tex 20 grader i kupén, ecc'n väntar tills dess att dörren är stängd) m.m

\\Bullen :)
Användarvisningsbild
av G-kraft
ecc ställer in sig automatisk beroende på tempen i kupen, och på vilken grad du ställer in den på,,,,den har en liten sensor som känner av hur kall/varm det är i kupen...det kan aldrig en AC göra...samt man kan inte bara byta ut ECC mot AC krävs mycket mer än det....
Användarvisningsbild
av calle_g
AC och ECC är två helt skilda saker när det gäller just ventilationssystemet, ECC-systemet sköts helt elektroniskt (bara en elekronikbox med en fet kabelhärva till i instrumentpanelen) medan AC-panelen på en 850 egentligen rent mekaniskt justerar ventilerna i fläktanläggningen bakom instrumentpanelen om jag inte missminner mig. Om inte annat är det ett helt gäng ventiler, ljusmätare och tempgivare som måste till för att bygga om det hela.
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Nån som vet mer eller mindre exakt vilka detaljer som behövs för att en konvetering från AC till ECC ska vara möjlig?
Krävs det någon kovetering (förutom styrenheten) från AC till ACC?

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Uppdatering går inte in?

Du kan testa att göra en omstart av bilens […]

https://ato24.de/de/ravenol-t-iv-fluid.html Best&[…]

Biltema har Menar du iCarsoft, eller deras egna[…]